Половината от мигриращите животински видове намаляват - много от тях са пред изчезване

Ваня Милева Последна промяна на 14 февруари 2024 в 00:00 2428 0

Първият доклад на ООН за състоянието на мигриращите видове показва, че животните - от акули до морски птици - ги очаква мрачно бъдеще.

Според първия доклад на ООН за състоянието на животните стотици мигриращи видове - от гърбатите китове до скитащите албатроси - са застрашени от човешката дейност. В публикувания наскоро доклад за състоянието на мигриращите видове в света се заключава, че почти половината от мигриращите животни, включени в списъка на ООН на уязвимите видове, са с намаляваща популация. Около една четвърт от включените в списъка видове са застрашени от изчезване.

Милиарди животни, принадлежащи към повече от 2000 вида, изминават огромни разстояния всяка година по различни причини, например за да намерят храна или място за размножаване. Сред тях са някои от най-емблематичните животни в света, обяснява Ейми Френкел (Amy Fraenkel) от Конвенцията на ООН за опазване на мигриращите видове диви животни. Слоновете, китовете, делфините и костенурките са мигриращи.

Милиарди животни, принадлежащи към повече от 2000 вида, изминават огромни разстояния всяка година по различни причини. Кредит: Pexels

В резултат на своята скитаща природа обаче тези животни се сблъскват с редица опасности по своите миграционни маршрути, отбелязва Волфганг Фидлер (Wolfgang Fiedler) от Института за поведение на животните "Макс Планк" в Германия, който не е участвал в доклада. "В Централна Европа щъркелът може да бъде застрашен от риск от токов удар, който идва от неправилно построени електрически стълбове, в Средиземноморския регион - от отравяне на околната среда и загуба на местообитания, а в Северна Африка - от незаконен лов."

През 1983 г. влиза в сила международен договор на ООН, който има за цел да защити тези животни. В рамките на това споразумение, известно като Конвенция за мигриращите видове (CMS), 1189 вида са определени като представляващи особен интерес, отчасти защото редовно пресичат националните граници по време на миграцията си.

"Това са видове, които наистина се нуждаят от международно сътрудничество за оцеляването и опазването им", посочва Френкел.

За да разберат как тези мигриращи животни се справят днес, Френкел и колегите ѝ извършват цялостен анализ на данните за опазването на всички видове.

От 1990 г. насам рискът от изчезване на 70 вида, включени в списъка на CMS, включително степния орел (Aquila nipalensis) и египетския лешояд (Neophron percnopterus), е нараснал. Значително намаляване на популациите е засегнало 44 % от видовете, включени в списъка на CMS, а 22 % са застрашени от пълно заличаване.

Особено тежко са засегнати рибите: 97 % от включените в списъка на CMS риби, сред които са и акулите чук (Sphyrna lewini) и пелагичната акула (Alopias pelagicus), са или застрашени, или критично застрашени.

Акула чук (Sphyrna lewini). Кредит: Wikimedia Commons

Екипът идентифицира и още 399 мигриращи животни, включително много видове албатроси, които са застрашени от изчезване, но понастоящем не са включени в списъка на CMS. Около половината от тези животни са видове риби.

Човешката дейност е най-големият фактор за тези тревожни тенденции. Свръхуловът, замърсяването и загубата на местообитания в резултат на обезлесяването и урбанизацията излагат видовете на риск. Изменението на климата също е проблем.

"Но за тези предизвикателства има решения", заявява членът на екипа Кели Малш (Kelly Malsch) от Световния център за мониторинг на опазването на околната среда към Програмата на ООН.

"Такива неща са намаляването на светлинното замърсяване или промяната на риболовните съоръжения, за да се намали приловът", посочва тя. "Също така трябва да продължим да идентифицираме тези наистина важни региони, от които видовете се нуждаят, за да мигрират, и да ги превърнем в защитени зони."

"Подобно намаляване на числеността и опасения за опазването на видовете може да не изглеждат нещо изключително, като се има предвид загубата на природни територии и глобалното биоразнообразие като цяло, но това, което е уникално, са предизвикателствата при опазването на мигриращите видове, особено тези, които мигрират на дълги разстояния или преминават през континентални, национални и културни граници", отбелязва Тонг Му (Tong Mu) от Принстънския университет, който не е участвал в доклада. "За да бъде опазването на мигриращите видове успешно, повечето, ако не и всички, от тези заплахи трябва да бъдат адресирани в подходящото време на подходящите места, по време на което мащабната координация и сътрудничество обикновено са от ключово значение."

Източник: Half of migratory animal species are in decline – many face extinction, New Scientist