Хищна бактерия може да се използва като жив антибиотик

Наука ОFFNews Последна промяна на 24 ноември 2016 в 11:28 17123 1

Жизнен цикъл на хищната бактерия Bdellovibrio bacteriovorus (жълто). Възпроизвеждането й зависи от бактериална плячка (синьо). Илюстрация: Max Planck Institute for Developmental Biology/Rendulic, Berger und Schuster

Учени установиха, че една "хищна" бактерия, Bdellovibrio bacteriovorus, може да се използва като ефективен инструмент срещу бактерии от класа Shigella, които все по-често развиват резистентност към антибиотици и причиняват тежки възпалителни заболявания.

Резултатите от изследването на Серж Мостови (Serge Mostowy) от Имперския колеж в Лондон и екипа му са публикувани в списание Current Biology.

Всяка година има повече от 160 милиона случаи на заболявания и повече от един милион смъртни случаи,вследствие на бактериите от клас Shigella. Това е най-честата причина за така наречената "диария на пътешественика", разказва сайтът на Имперския колеж.

Разпространението устойчиви към лекарства щамове на бактерии нараства, защото антибиотиците често се използват дори при леки случаи, независимо че разстройството обикновено минава без лечение. Антибиотичната резистентност подтикна изследователите да потърсят естествени "врагове" на бактериите.

За експеримента изследователите са използвали лабораторни рибки данио, заразени със смъртоносни Shigella flexner от щама M90T , които показват устойчивост на стрептомицин и карбеницилин. След това учените въвеждат в инфектираните рани и бактерии Bdellovibrio и отчитат намаляване на броя на Shigella. Показателно е, че без "хищните" бактерии, рибките данио не могат да противодействат на патогенните инфекции.

Учените установяват, че бактерията Bdellovibrio може да убие определен брой грам-отрицателни бактерии, например, ешерихия коли и салмонела в природна среда. Предишни проучвания показват, че тя може да намали броя на вредните бактерии в стомаха на пилета като орална терапия, но има нарастваща нужда да се разработи лечение на инфекции в рани и органи.

Успешните изпитания на Bdellovibrio bacteriovorus показват, че би могла да се използва при лечение на редица устойчиви грам-отрицателни бактериални инфекции.

"Използването на бактерии, за да се отървем от други бактерии може да изглежда необичайно, но в светлината на предстоящата заплаха от резистентни инфекции, не трябва да забравяме за потенциала на взаимодействието на бактериите. Ние все повече разчитаме на последните линии антибиотици, но това новаторско изследване демонстрира как хищните бактерии може да станат важно допълнение към съществуващите лекарства в борбата срещу инфекциите", заяви д-р Майкъл Чю (Michael Chew), консултант на компанията Wellcome Research (Великобритания).

24.11 2016 в 15:12

Някой има ли теория как да попречим на хищната бактерия като изяде бактериите-паразити, да продължи с клетките на гостоприемника или поне с негови симбионтни бактерии?