Как изглежда Земята през очите на извънземните

Ваня Милева Последна промяна на 20 август 2019 в 00:22 8484 0

2D карта на повърхността на Земята, третирана като прокси екзопланета. Контурът на средната стойност е даден с черна линия, която служи като очертание на брега. Кредит: Earth as an Exoplanet: A Two-dimensional Alien Map, Siteng Fan et al.

Изследователи представиха първата двуизмерна карта на Земята такава, каквато извънземните биха могли да я видят, намирайки се на много светлинни години от нас.

Изследването, което е предназначено да помогне за изучаването на подобни на земята екзопланети, е прието за публикуване в The Astrophysical Journal Letters и публикувано на сървъра за предпринти arXiv.org.

Екзопланетите от земния тип са плътни, състоящи се главно от силикати и метално желязо и с твърда повърхност. Ако лежат в обитаемата зона, те представляват голям интерес. Върху тях би могъл да съществува живот, такъв, какъвто го познаваме, а в бъдеще хората биха могли да се заселят на тях. Търсенето на такива екзопланети се извършва от космическата обсерватория Kepler. Сравнявайки получените характеристики на екзопланетите със земните, учените определят вероятността за тяхната обитаемост.

Геоложките и климатичните системи на планетите трябва да поддържат и трите агрегатни състояния на водата. Наличието на повърхностни океани, облаци и водна пара в атмосферата може да послужи като показател дали планетата е годна за живот.

По-рано астрофизиците показаха, че по време на транзит на екзопланета светлината от звездата дава възможност да се наблюдават облаци в атмосферата на планетата, а температурата и налягането на атмосферата позволяват да се предположи техния химичен състав. Данните обаче се налага да бъдат извлечени от кривите на светимостта на точка, които показват как се променя сиянието на астрономическите обекти във времето.

За да оценят доколко промяната в светимостта на една малка точка дава правдоподобни характеристики, учените анализират кривите на светимостта на Земята, сякаш е на много светлинни години от нас.

Екип от Калифорнийския технологичен институт проучи десет хиляди изображения на нашата планета, направени от „Климатичата обсерватория за дълбок космос“ (Deep Space Climate Observatory - DSCOVR) на НАСА. Снимките са правени на десет специфични дължини на вълната на всеки един до два часа през 2016 и 2017 г. За да моделират извънземната гледна точка, изследователите намаляват изображенията до едно показание на яркостта за всяка дължина на вълната. Десетте „точки“ дават десет криви на светимостта, които отдалечен астроном би могъл да наблюдава, ако изследва екзопланетата Земя две години.

Сравнявайки кривите с оригиналните изображения и коригирайки параметрите за 24-часово въртене на Земята, учените правят контурна карта на сушата и водите на планетата. Черните линии служат като приблизителна брегова линия. Картата дава груби очертания на Африка (в центъра), Азия (горе вдясно) и Америка (вляво).

Засега тази карта не може да даде желаната резолюция. Това, което може да направи със сигурност, е да помогне на бъдещите астрономи да преценят дали екзопланетите имат океани и облаци - ключови изисквания за обитаем свят.