Коронавирусът може да атакува имунната система като ХИВ

Ваня Милева Последна промяна на 14 април 2020 в 00:00 20936 0

Новият коронавирус SARS-CoV-2 под сканиращ електрон микроскоп. Кредит: NIAID, Flickr (CC BY 2.0)

Вирусът, който причинява COVID-19, може да унищожи Т-клетките, които трябва да защитават организма от чужди нашественици, а в медицинските кръгове нараства безпокойството, че ефектът може да бъде подобен на ХИВ.

Коронавирусът, който причинява COVID-19, е способен да убива здравите имунни клетки, които всъщност би трябвало да убиват него, предупреждават учените.

Изненадващото откритие, направено от екип изследователи от Шанхай и Ню Йорк, съвпада с наблюденията на лекарите на първа линия, че COVID-19 може да атакува имунната система на човека и да причини увреждания, подобни на тези, открити при пациенти с ХИВ.

Лу Лу (Lu Lu) от Университета Фудан в Шанхай и Джанг Шибо (Jang Shibo) от Нюйоркския кръвен център събират клетъчни линии, отгледани в лаборатория, с живия вирус, официално известен като SARS-CoV-2.

Т-лимфоцитите, известни още като Т-клетки, играят централна роля за идентифициране и елиминиране на чужди за организма нашественици. Те правят това, като улавят клетката, заразена от вируса, пробиват дупка в мембраната й и инжектират токсични химични вещества в нея. След това тези вещества убиват както вируса, така и заразената клетка и ги разкъсват на парчета.

T-клетъчно унищожаване на заразени клетки. Кредит: Wikimedia Commons

За изненада на учените Т-клетката се превръща в плячка на коронавируса в техния експеримент. Те откриват, че уникална структура в шиповия протеин на вируса е задействала сливането на вирусната обвивка и клетъчна мембрана, когато се допрат.

След това гените на вируса навлизат в Т-клетата, превземат я като деактивират функцията й да защитава хората.

Изследователите правят същия експеримент с тежък остър респираторен синдром, или SARS, друг коронавирус, и откриват, че вирусът на SARS няма способността да заразява Т-клетки.

Те предполагат, че причината е липсата на мембранно сливане. Вирусът SARS, който уби стотици при епидемия от 2003 г., може да заразява само клетки, носещи специфичен рецепторен протеин, известен като ACE2, и този протеин има изключително ниско присъствие в Т-клетките.

По-нататъшните изследвания на коронавирусната инфекция на Т-клетките ще предизвикат „нови идеи за патогенни механизми и терапевтични интервенции“, заявиха изследователите в статия, публикувана в рецензираното списание Cellular & Molecular Immunology.

Снимка: Rawpixel

Лекар, който работи в болница, лекуваща пациенти на COVID-19 в Пекин, заяви, че откритието добави още едно доказателство за нарастващата загриженост в медицинските кръгове, че коронавирусът понякога може да се държи като някои от най-известните вируси, които директно атакуват имунната система на човека

"Все повече хора го сравняват с ХИВ", коментира лекарят, пожелал да остане анонимен поради чувствителността на проблема.

През февруари Чън Юнуън (Chen Yongwen) и неговите колеги от Института по имунология PLA публикуваха клиничен доклад, в който предупреждават, че броят на Т-клетките може да спадне значително при пациенти с COVID-19, особено когато са в напреднала възраст или се налага лечение в интензивни отделения. Колкото по-малък е броя на Т-клетките, толкова по-висок е рискът от смърт.

По-късно това наблюдение е потвърдено от аутопсии на повече от 20 пациента, чиято имунна система е почти напълно унищожена. Лекарите, видели телата, разказват, че увреждането на вътрешните органи е подобно на комбинация от SARS и СПИН.

Генът, управляващ функцията за сливането в SARS-CoV-2 с Т-клетките, не е открит при други коронавируси, атакуващи хора или животни.

Но някои смъртоносни човешки вируси като СПИН и Ебола имат подобни поредици, което подтиква спекулациите, че новият коронавирус може да се е разпространявал незабележимо в човешките общества отдавна, преди да предизвика тази пандемия.

Но има една основна разлика между SARS-CoV-2 и ХИВ, според новото проучване.

ХИВ може да се репликира в Т-клетките и да ги превърне във фабрики, произвеждащи негови копия, за да зарази други клетки. Но Лу и Джианг не наблюдават никакъв растеж на коронавируса след влизането му в Т-клетките, което предполага, че вирусът и Т-клетките може би умират заедно.

Проучването поражда нови въпроси. Например, коронавирусът може да съществува седмици при някои пациенти, без да причинява никакви симптоми. Как взаимодейства с Т-клетките при тези пациенти учените не знаят.

Някои критично болни пациенти преживяват цитокинови бури, при които имунната система има свръхреакция и атакува здрави клетки.

Но защо и как коронавирусът задейства този ефект, е неясно.

Справка: SARS-CoV-2 infects T lymphocytes through its spike protein-mediated membrane fusion, Xinling Wang, Wei Xu, Gaowei Hu, Shuai Xia, Zhiping Sun, Zezhong Liu, Youhua Xie, Rong Zhang, Shibo Jiang & Lu Lu, Cellular & Molecular Immunology, https://doi.org/10.1038/s41423-020-0424-9