Най-дълго живеещото животно на Земята може да живее повече от 2000 години

Ако си мислите, че това е гренландската акула, грешите.

Ваня Милева Последна промяна на 21 август 2023 в 21:30 76796 0

най-дълго живялото животно

Кредит muzina_shanghai (CC BY-NC-SA 2.0)

За съжаление това, че е "биологично безсмъртна", не означава, че безсмъртната медуза не може да умре.

Гренландската акула е пример за изключително дълголетие – и за тоева си има причина. Като най-дълголетни гръбначни животни на Земята, те се развиват невероятно бавно в своя мразовит арктически дом, но когато става дума за най-дълголетните животни на Земята, те не са рекордьорите.

Океанската твърдочерупчеста мида (Mercenaria mercenaria), известна още като куахог е доста невзрачно същество, достигаща около 5 сантиметра на размер и въпреки това може да надживее акулите със стотина години. Най-старата регистрирана мида от този вид е на 507 години, надминавайки гренландската акула и това я прави само най-старото известно неколониално животно.

Това наистина е много, но нека да разгледаме някои от най-старите животни на Земята.

Гъба с размерите на миниван

най-голямата гъба в историятаГъбите растат бавно, така че ако са големи, те са наистина много, много стари. Кредит: NOAA

Учените откриват най-голямата гъба в историята на 2100 метра под водната повърхност през 2015 г. близо до националния морски парк Papahānaumokuākea край Хавай. Колониалните организми като този гигант растат бавно, което означава, че трябва да са много стари, за да достигнат огромни размери. Тази рекордна гъба е с размери 3.7 на 2.1 метра и въпреки че точната й възраст не е потвърдена, Националната океанска и атмосферна администрация съобщава, че гъбите могат да живеят повече от 2300 години.

"Безсмъртната" медуза

Друг малък организъм със склонност към дълголетие е безсмъртната медуза, Turritopsis dohrnii, която е малко по-малка от нокът и е показана в заглавната снимка на тази статия. Както подсказва името им, те не само доживяват до дълбока възраст, а просто да отказват да умрат.

Когато безсмъртните медузи са наранени или умрат от глад, те падат на морското дъно и започват да се разлагат. Въпреки това, вместо да умрат в традиционния смисъл, техните клетки се реагрегират, за да създадат полипи (най-ранният етап от живота на медузите). Това ги прави "биологично безсмъртни", но T. dohrnii не живее вечно, тъй като няма връщане, когато бъде изядена.

Безкраен цикъл. Вижда се, че Turritopsis dohrnii старее в обратна посока, прескачайки няколко етапа от жизнения цикъл и връщайки се към по-ранен етап на развитие, в който момент започва своя жизнен цикъл отново. Кредит: Вiologist.rsb.org.uk

Мида без късмет

Мидата Минг, кръстена на китайската династия, оцелява повече от 500 години, но има не особено славен край. Кредит: Wikimedia Commons

Мидата куахог Минг, наречена така в почит на едноименната китайска династия, която е преживяла нейния разцвет през дългия си живот. Преживяла е Ренесанса, Индустриалната революция и Интернет ерата. Свидетел е била на безброй войни и кървави революции, наблюдавайки как империи се издигат и падат. И все пак, след 507 години загива във фризер.

Да, мидата куахог Минг, Arctica islandica, умира едва след като е била замразена от изследователи, които са събирали миди край бреговете на Исландия.

Въпреки че Минг може да не е достигнала пълния си потенциал, нейната жертва за науката не е била напразна. Изследванията на мидата предоставят на учените безпрецедентна представа за това как са се променили световните океани през последните няколко века. Освен това е помогнал на учените да получат информация за природата на биологичното стареене.

"A. islandica има много ниска консумация на кислород. Когато едно животно има толкова бавен метаболизъм, това обикновено означава също, че има много дълъг живот", обяснява морският биолог Дорис Абеле (Doris Abele) пред Science Nordic през 2013 г. "Въпреки това, аз също вярвам, че част от причината за дълголетието му се крие в неговите гени".

Атомни акули

Не може да се говори за най-дълголетните животни на Земята, без да се обърне внимание на гренландската акула, Somniosus microcephalus, животно, което – честно казано – изглежда всяка една от своите приблизително 400 години. Любопитно е, че отчасти трябва да благодарим на атомната бомба, че знаем на колко е години. Това е така, защото нещо, наречено "импулс на бомба", се открива при радиовъглеродно датиране на техните очни лещи.

Гренландска акула (Somniosus microcephalus), плуваща под леда близо до северния остров Бафинова земя в Канадска Арктика. Снимка: Photoshot/Zuma

Дълъг живот и малки тестиси

Колкото по-дълго един организъм е на тази Земя, най-общо казано, толкова по-висок е рискът от развитие на генетична мутация, която може да доведе до заболяване. Някои животни, като гренландския кит, са се адаптирали да преодолеят това, превръщайки се в един от най-дълго живеещите видове на Земята, но изглежда еволюционната странност, която им е позволила да направят това, може да е дошла с някои странични ефекти, включително необичайно малките тестиси .

Гренландските китове (Balaena mysticetus) могат да живеят до 211 години и повече благодарение на уникален тип генно дублиране, което забавя деленето на клетките, което означава, че могат да остареят без риск от рак. За съжаление, той също възпрепятства мъжката плодовитост, тъй като въпросният ген CDKN2C причинява малък размер на гонадите и намалено производство на сперма.

Гигантската костенурка на Сейшелите Джонатан

най-старото сухоземно животноДжонатан е най-старата костенурка на Света Елена, част от британска отвъдморска територия в южния Атлантически океан. Кредит: Wikimedia Commons:

Може би сте забелязали, че когато става въпрос за най-дълго живеещите животни на Земята, обикновено ги намираме в океаните.

Но най-старото известно сухоземно животно е красавец на име Джонатан, сейшелска гигантска костенурка (Aldabrachelys gigantea hololissa).

Той наследява престижната корона за най-старата костенурка в света през 2022 г. от Туи Малила, лъчиста костенурка, починала на 188-годишна възраст през 1965 г. На 190 години, Джонатан е не само най-старата костенурка, но и най-старото живо сухоземно животно, записано в Рекордите на Гинес, където се казва, че "възрастта му при пристигането му е консервативна оценка, по всяка вероятност е дори по-възрастен“.

Така че, когато си кажете "вече съм много стар", спомнете си за тези герои.

Източник: The Longest Living Animal On Earth Can Live For Over 2,000 Years, IFLScience