Най-голям, най-дълъг, най-стар. Научните рекорди, счупени през 2020 г.

Ваня Милева Последна промяна на 31 декември 2020 в 00:01 8181 0

Kрайбрежен бекас в полет. Това е птицата, извършила гигантско пътешествие от над 12 000 километра от Аляска до Нова Зеландия без почивка, поставяйки нов световен рекорд за най-дълъг непрекъснат полет на птица.. Кредит: Pixy.org

Тази година беше изпълнена с рекордни научни открития. Някои са  „най-стари“ като най-старият материал на нашата планета - звезден прах на 7 милиарда години. Други спечелиха титлата за "най-дълъг", включително полетът на птица, която лети в продължение на 11 дни от Аляска до Нова Зеландия и мълния, простираща се на повече от 700 километра.

Ето няколко счупени научни рекорда през 2020 г.

Най-продължителен полет на птица

Проследена е птица, извършила гигантско пътешествие от над 12 000 километра от Аляска до Нова Зеландия без почивка, поставяйки нов световен рекорд за най-дългия непрекъснат полет на птица.

Въпросният рекордьор е от вида пъстроопашат крайбрежен бекас (Limosa lapponica) - на снимката горе, мъжки бекас на име 4BBRW (идентификационни пръстени - син, син, червен и бял). Маршрутът й е проследен от Global Flyway Network, природозащитна група, която изучава морските птици, които извършват миграции на дълги разстояния. Малкият шампион полетя от Югозападна Аляска на 16 септември и пристигна на брега на залив, близо до Окланд, Нова Зеландия, само 11 дни по-късно, движейки се с максимална скорост от около 89 км/ч.

Птицата е оборудвана с малък сателитен маркер, който позволява GPS проследяване. Според учените общата дължина на пътешествието вероятно е близо 12 200 км след закръгляване.

Предишният рекорд е на женски пъстроопашат крайбрежен бекас, който е прелетял около 11 500 км в продължение на девет дни през 2007 г.

Прочетете повече "Птица летя 11 дни без кацане, поставяйки световен рекорд"

Най-дългото „животно“

Изображение на намотките на дългия сифонофор. Снимка: Schmidt Ocean/Twitter

Докато изследват дълбоководни каньони край австралийското крайбрежие, изследователите откриват причудливо и огромно същество, наподобяващо нишки, плаващи в океана. Тъничкото животно е сифонофор и всъщност представлява огромна колония от миниатюрни животни, наречени зооиди, действащи като едно цяло.

Официалното име на този сифонофор е Apolemia uvaria.

Прогнозите въз основа на диаметъра на огромните спирали на животното показват, че може да е дълго около 120 метра, въпреки че точната дължина не е потвърдена.

Прочетете повече: Вероятно най-дългото животно на Земята е забелязано край Австралия (видео)

Снимка с най-дългата експозиция

Това изображение показва 2953 извити пътеки на слънцето, докато изгрява и залязва за период от осем години и един месец. Кредит: Regina Valkenborgh/University of Hertfordshire

Преди осем години студентка от Университета в Хартфордшир собственоръчно си прави фотоапарат и го поставя на телескоп в обсерваторията в Байфордбъри в университета и в крайна сметка забравя за него. "Нямах намерение да заснема експозиция за толкова дълго време и за моя изненада тя оцеля", заяви Реджина Валкенборг, сега техник по фотография в Barnet и Southgate College.  Получената снимка показва 2953 дъги светлина, образувани от изгреви и залези на слънцето.

Прочетете повече за техниката, използвана за заснемане на тази снимка.

Най-голямата някога живяла костенурка

Илюстрация на гигантски мъжки (отпред) и женски (вляво) Stupendemys geographicus, плуващи търсейки плячка. Кредит: Edwin-Alberto Cadena, Universidad del Rosario

Древна костенурка, живяла преди 8 милиона години, с черупка с диаметър почти 2,4 м, може би е била най-голямата, съществувала някога.

Древното същество е принадлежало на вече изчезнал вид, наречен Stupendemys geographicus. Тези костенурки са обитавали езерата и реките на северната част на Южна Америка по време на миоценската епоха, отпреди 13 до 7 милиона години, и са с размера на автомобил. Животното е тежало около 1145 килограма, което е почти 100 пъти по-тежко от най-близкия му жив роднина, речната костенурка от Амазонка (Peltocephalus dumerilianus  и два пъти по-голяма от най-голямата жива костенурка, кожестата морска костенурка (Dermochelys coriacea), съобщават изследователи в статия, публикувана на 12 февруари в списание Science Advances.

Прочетете повече в статията "Голяма като автомобил хищна костенурка с рога е живяла в Южна Америка".

Най-старите сперматозоиди

Реконструкция на художник на ракообразните остракоди от периода Креда Myanmarcypris hui мъжки (вдясно) и женски (вляво) по време на чифтосване.Кредит: Dinghua Yang

Новoоткрит кехлибар съдържа вероятно най-древният образец на фосилизирала семенна течност на животно, откривана някога. Кехлибарът на възраст 100 милиона години е запазил 39 остракода - малки двучерупкови ракообразни, едни от най-разпространените фосили на членестоноги.

В конкретния образец са запазени мъжки, женски и млади организми вероятно от средата на креда в Мианмар.

Най-интересното около този образец е, че са запазени дори меките тъкани на животните, включително всичките им крайници и сексуален апарат. По-често запазените остракоди се срещат като вкаменели черупки, така че откритието на толкова добре запазена пълна колекция от екземпляри е изключително рядко и дава големи възможности на учените. Изследването е публикувано на 16 септември в Proceedings of the Royal Society B.

Прочетете повече: Най-древният образец на животинска сперма е открит в кехлибар на 100 млн години

Най-старият материал на Земята

Богатите на прах ветрове на еволюирали звезди, подобни на изобразената мъглявина "Яйцето", са правдоподобни източници на големите пресоларни зърна силициев карбид, открити в метеорити като Мърчисън. Кредит: NASA, W. Sparks (STScI) and R. Sahai (JPL) и за зърното: Janaína N. Ávila

Звездният прах, открит в масивен метеорит, ударил Земята преди половин век, се датира на 7 милиарда години, което го прави най-старият материал, открит на планетата. Древният прах, съставен от зърна, които са по-стари от нашето слънце, е изпратен във Вселената от умиращи звезди. В крайна сметка този звезден прах стигна до нашата планета с помощта на метеорита Мърчисън, който падна в Австралия през 1969 г. За първи път изследователите откриват материал, които е по-стар от слънцето в камък на нашата планета.

Констатациите са публикувани на 13 януари в списание Proceedings of the National Academy of Sciences.

Прочетете повече Открит е най-старият материал на Земята: Звезден прах на 7 млрд години в метеорит

Най-бърза скорост на звука

За първи път е изчислена възможно най-голямата скорост на звука - 36 километра в секунда, около 100 пъти по-голяма от скоростта му във въздуха на повърхността на Земята.

Звукът се движи по-бързо през твърдите тела отколкото във въздуха поради по-високата си плътност.

Британски изследователи установиха, че такива скорости са възможни само при преминаване през металния водород в ядрото на гигантската планета Юпитер.

Констатациите са публикувани на 9 октомври в списание Science Advances.

Прочетете повече: "Учените изчислиха възможно най-голямата скорост на звука във Вселената".

Най-дългата светкавица

Светкавиците разцепват небесата по цял свят, като тази над Финландия. Сега две екстремни мълнии, и двете над Южна Америка, поставят нови световни рекорди според Световната метеорологична организация. Кредит: Niilo Isotalo/Unsplash

На Хелоуин през 2018 г. масивна мълния разряза небето над Бразилия. "Мегасветкавицата" е била дълга повече от 700 км и се е простирала от брега на Атлантическия океан до края на Аржентина, което я прави най-дългата светкавица, регистрирана някога, според анализ на Световната метеорологична организация (WMO), публикуван през юни 2020 г.. Учените използваха нова сателитна технология, за да потвърдят, че светкавицата е повече от два пъти по-дълга от предишния рекордьор, светкавица, осветила небето в Оклахома през 2007 г. Новият анализ също така показа, че рекордът за най-продължителна мълния е на такава, случила се над Северна Аржентина, траела близо 17 секунди през март 2019 г.

Прочетете повече: "Две мегасветкавици разбиха рекордите за разстояние и продължителност"