Птица летя 11 дни без кацане, поставяйки световен рекорд

Ваня Милева Последна промяна на 17 октомври 2020 в 00:08 8460 0

Kрайбрежен бекас в полет. Кредит: Pixy.org

Проследена е птица, извършила гигантско пътешествие от над 12 000 километра от Аляска до Нова Зеландия без почивка, поставяйки нов световен рекорд за най-дългия непрекъснат полет на птица.

Въпросният рекордьор е от вида пъстроопашат крайбрежен бекас (Limosa lapponica), мъжки бекас на име 4BBRW (идентификационни пръстени - син, син, червен и бял).

Маршрутът й е проследен от Global Flyway Network, природозащитна група, която изучава морските птици, които извършват миграции на дълги разстояния.

Малкият шампион полетя от Югозападна Аляска на 16 септември и пристигна на брега на залив, близо до Окланд, Нова Зеландия, само 11 дни по-късно, движейки се с максимална скорост от около 89 км/ч.

Птицата е оборудвана с малък сателитен маркер, който позволява GPS проследяване. Според учените общата дължина на пътешествието вероятно е по-близо до 12 200 км след отчитане на грешки в закръгляването.

Limosa lapponica. Кредит: Wikimedia Commons

Това са изключителни птици, извършващи невероятно дълги миграционни маршрути. Пъстроопашатите крайбрежни бекаси прекарват лятото си в арктическите райони на Северното полукълбо, където се размножават, и след това летят на юг за зимата, в някои случаи чак до Австралия и Нова Зеландия. Пъстроопашатите крайбрежни бекаси са бързи и леки, с размах на крилата с дължина около 70 до 80 cm.

Учените не са съвсем наясно как успяват тези птици да летят толкова дълго, без да ядат или да спят, но има някои хипотези на изследователи от Университета в Лунд от 2011 г.

Едно от обясненията е, че те консумират необичайно малко енергия в сравнение с други видове птици. Андерс Хеденстрьом (Anders Hedenström), еколог от Университета в Лунд, е изчислил, че пъстроопашатият крайбрежен бекас изразходва 0,41% от телесното си тегло всеки час по време на дългия си полет.

„Тази стойност е изключително малка в сравнение с други мигриращи птици“, отбелязва Хеденстрьом.

Ято каца в Тасмания – вижда се шарката на опашката. Кредит: Wikimedia Commons

Има и други фактори, които играят роля. Важно е да има правилно съотношение между телесно тегло и размер, за да има птицата достатъчно енергия за целия полет. Енергията се състои главно от телесни мазнини и до известна степен и протеини. С тегло между 190 и 400 грама, тези птици имат невероятно ефективен процент на преобразуване на горивото в енергия.

Допълнителен фактор за успеха е скоростта на полета. Пъстроопашатият крайбрежен бекас е бърз летец, което означава, че може да измине големи разстояния за разумно време.

Характеристиката, която най-много впечатлява учените, е способността на пъстроопашатите крайбрежни бекаси да намаляват обема на вътрешните си органи, за да намалят общото съпротивление, което ги облекчава при дългия полет. Също така е важна аеродинамичната форма на тялото, така че въздушното съпротивление да бъде сведено до минимум.

Що се отнася до навигацията, птиците може да използват топографски особености като острови, които да ги насочат към дестинациите си. Те могат да имат и вътрешни компаси, с които да усещат магнитното поле на Земята.

За съжаление, пъстроопашатите крайбрежни бекаси са определени от Международния съюз за опазване на природата IUCN като почти застрашен вид, тъй като популацията им намалява. Основната заплаха за птиците е унищожаването на местообитанията от урбанизация до аквакултури, нефтени и газови сондажи и замърсяване.

Предишният рекорд за полет без прекъсване принадлежи на женски пъстроопашат крайбрежен бекас, прелетял 11 658 км при подобно пътуване през 2007 г. Полярните рибарки (Sterna paradisaea) изминават повече от 80 000 км, те имат най-дългите миграционни пътища на която и да е птица, но правят много спирки по пътя си.

Record-Breaking Bird Just Flew Nonstop From Alaska to New Zealand, Gizmodo