Как преценяваме един непознат и как да дадем вярна представа за себе си?
За какво да говорим, как да се държим, за да намерим партньора, който търсим?
Има ли научни теории, които да ни дават отговори?
На тези въпроси е посветена една наскоро публикувана статия в BBC Future.
Казват, че първото впечатление е най-важното, но дали тази преценка е точна?
Създател на теорията за първите впечатления в психологията е един българин, професор Александър Тодоров, преподавател в Университета Принстън.
Той не смята за вярно широко разпространеното твърдение, че първото впечатление никога не лъже.
"Първото впечатление може да бъде подвеждащо", казва проф. Тодоров. „Опитът да разберем какъв е човекът от пръв поглед е в общи линии нелеп. Това са само първи впечатления за непознати. Така че естествено е, да са повърхностни”.
Първите впечатления е сложна научна територия. Те се влияят от неща извън нашия контрол, неврологични процеси, които не разбираме и неточни стереотипи.
Има доказателства, че ние сме в състояние да направим оценка на привлекателността на някого за един миг, но това не означава непременно, че тези оценки са точни. А като отхвърлим някои хора по такава мигновена оценка, може да пропуснем и много по-подходящи кандидати.
Нашата среда, личностни характеристики и емоциите на хората, с които се срещаме, допринасят за вероятността да се сприятелим с тях. И така, какво става, когато направим добро първо впечатление на романтична среща? И как приложенията за запознанства могат да променят това?
Преценяваме колко е привлекателен някой в рамките на 1/10 от секундата. Кредит: Pxhere
Първото впечатление
Нужни са по-малко от 1/10 от секундата, за да се формира оценка на нечие лице, споделя своя опит от експериментите си проф. Тодоров. Тези първи впечатления предсказват всякакви важни характеристики, а не само привлекателност. Например преценките на хората за компетентността на един политик, основани единствено на външния им вид, могат да предскажат успеха му на изборите - дори когато хората не знаят кой е политикът. Тестовете, които сънародникът ни представя на медиите по време на сенаторските избори в САЩ през 2006 г., показват със 70 процента точност как хората избират между отделните кандидати.
Тези впечатления, които си съставяме за части от секундата, не са случайни - те обикновено са едни и същи за от по-голямата част от хората. Но това не ги прави задължително правилни.
Независимо дали нашите прогнози са точни или не, ние ги правим бързо и се придържаме към тях. Дори ако ни се даде повече време от 1/10 от секундата, за да преценим привлекателността на човека, едва ли ще стигнем до друго заключение.
Има три универсални качества, които хората извличат от лицето: привлекателност, надеждност и доминантност.
И в тази моментна снимка правим оценка на много различни характеристики. Има три универсални качества, които хората извличат от лицето на човека: привлекателност, надеждност и доминантност (власт и влияние над другите).
Това има еволюционен смисъл.
Привлекателността е сигнал за чифтосване, надеждността предполага полезни социални характеристики като например желание и способност за грижа за децата, а да се оцени доминиращото положение е полезно, за да се избегне конфликт.
"Качества като доминантност са тясно свързани с мъжествеността", коментира професор Тодоров. „В тези първи впечатления мъжете и жените не се оценяват еднакво. Жените, които изглеждат мъжествени, се оценяват негативно, докато мъжете се оценяват положително. Това важи и за двата пола, така че и мъжете, и жените дават отрицателни оценки на мъже, изглеждащи женствено".
Жените, които изглеждат мъжествени, се оценяват негативно. Кредит: Pixabay
Първите впечатления са повърхностни, общи и могат да бъдат неточни. Ако разглеждаме за това в контекста на приложенията за запознанства, трябва да вземем предвид ефектите от това как е направена снимката.
Въздействието на снимките силно е повлияно от тяхната композиция. Например портретите, заснети от нисък ъгъл, е по-вероятно да бъдат преценени като доминиращи, което е положително за мъжете и отрицателно за жените. Докато се наблюдава обратното при портретите, заснети от висок ъгъл.
Цялата ви упорита работа да направите идеалната галерия от снимки, може да бъде напразна
Във всеки случай снимките, които избираме да публикуваме в профилите за запознанства, са внимателно подбрани, за да ни представят в най-добра светлина. Не само избрани по привлекателност, те също са там, за да отразяват личността и социалните сигнали, като авантюристичност или щедрост.
Въпреки това, цялата ви упорита работа да направите перфектната галерия от снимки, може да бъде напразна, само защото се появява и някой друг. Това се нарича ефект на последователността. В приложенията за запознанства това е случая на любов от втори поглед. Когато са помолени доброволци да оценят привлекателността на потенциални партньори, ако предходното лице е било привлекателно, е по-вероятно да оценят следващото лице като привлекателно и обратното. Ето защо можем да не оценим някои като привлекателни хора, защото се появяват след непривлекателно лице, или ако следващият човек също е привлекателен, ние надценяваме привлекателността на втория човек поради ефекта на последователността.
Позицията на камерата може да окаже огромно влияние върху нашите селфита. Ниският ъгъл ни кара да изглеждаме по-доминиращи, което се счита за по-привлекателно за мъж. Кредит: Pinterest
Първите впечатления са бързи, но повърхностни и ще се променят, ако имате по-добра информация, например, когато човекът заговори.
„Единственият начин да разберат двама души дали наистина ще се харесат е да говорят. Хората не правят добри прогнози за съвместимост, без да говорят, казва професор Тодоров.
Първият разговор
В изследване на езика, който използваме при разговор за потенциални онлайн запознанства, изследователите класифицираха всички разговорни стратегии, които бихме могли да използваме, за да преценим коя би довела до втора среща.
От първата стъпка до момента, в който участниците в изследването планират да се срещнат за първа среща, учените събират съобщенията и след това се срещат с двойките, за да разберат дали ще отидат на втора среща.
„Не намерихме никакви различия в подбора на първите думи - повечето хора използват нещо съвсем безобидно като „Хей”, но изборът им не влияе особено за крайния резултат“, обяснява асистентът Лизел Шараби (Liesel Sharabi) от Университета на Западна Вирджиния. „Хората имат нисък процент на отговор”.
„Традиционният етикет за запознанства е мъжете първи да се обърнат към жените и до голяма степен установихме, че мъжете се обръщат първи към жените и онлайн“, казва Шараби. „Но най-интересното е колко малко различия между половете има в използваните стратегии. Мъжете и жените са по-скоро сходни, отколкото различни. А малкото различия могат да бъдат обяснени по-скоро, че с хора, които се опитват да реагират според очакванията на пола, отколкото на ефективността на своите стратегии"
Да говориш за типа човек, който търсиш, е по-ефективно от това да говориш за своето богатство, статут или дали търсиш любов
Като цяло изследователите описват 18 различни подкатегории на стратегията за запознанства. След като двойките преминат началната линия, най-ефективната тема на разговор, която води до втора среща, бе да се говори за предпочитанията на партньорите. Да говориш за типа човек, който търсиш, е по-ефективно от това да говориш за своето богатство, статут или дали търсиш любов. Може би това помага да се контролират очакванията преди да се срещнете лично. Най-малко ефективна стратегия бе да се обсъждат срещи с други хора.
Да говориш за типа човек, който търсиш, е най-добрият начин за достигане на втора среща. Кредит: Pxhere
"Уникалното за онлайн запознанствата е, че имате по-дълго време, за да разберете дали вашата среща ще отговори на очакванията ви", отбелязва Шараби. „Понякога при онлайн запознанства сме склонни да изграждаме някакъв образ на хората в главата си, което може да доведе до разочарование. Идеализираме хората, когато нямаме много информация, за да продължим.
Първа среща
Направихме оценка на привлекателността на някого и поддържахме разговор достатъчно дълго, за да стигнем до първа среща - какво следва? Трябва да направим оценка на някои по-сложни характеристики.
Привлекателността на хората, с които можем да се свържем чрез приложения за запознанства и нашата собствена самооценка, предсказват на кого ще предложим среща. Склонни сме да подбираме хора, които считаме за равни по самооценка, по физическа привлекателност и популярност. Отново, това е обща стратегия за мъжете и жените. Хората, които ценят високо себе си, са по-склонни да избират други хора с висока самооценка, защото са по-оптимистично настроени за успешния резултат.
Мъжете казват, че ще са привлечени от интелигентни жени в хипотетичен сценарий, но са по-малко привлечени от една интелигентна жена на практика - може би заради собствената си несигурност
Един от проблемите при определяне на намеренията ни за запознанства е, че хората са често доста неточни, когато ги питат за предпочитанията им. Мъжете например ще кажат, че са привлечени от интелигентни жени в хипотетичен сценарий, но на практика ще бъдат по-малко привлечени от една интелигентна жена, когато се срещат лице в лице - може би заради собствената си несигурност относно интелигентността си.
Това се нарича пропаст между горещата и студена емпатия (hot-cold empathy gap) и засяга не само нашите способности да говорим кой ни привлича. Хората са склонни да надценяват своите решения, взети с хладен ум по рационален начин. Но когато са в ситуацията, те се влияят от емоциите си. В действителност може да бъдете привлечени от някой, който не отговаря на вашите предварително определени критерии, след като се срещнете лице в лице.
Склонни сме да се сравняваме с хора, които считаме, че са равни на самооценката, физическата привлекателност и популярност. Кредит: Pixabay
Бързите срещи са особено полезен начин да се проучи поведението при запознанства, защото представляват реалистичен начин за взаимодействие с потенциални нови партньори.
„Има много ситуации в ежедневието, където се срещаме с потенциални партньори по също така за кратко“, коментира Карън У (Karen Wu) от Калифорнийския държавен университет в Лос Анджелис. „Може да се срещнете с някого в бар, на делова среща, мимоходом. Хората не винаги отделят час, за да се срещнат с някой непознат".
В такъв сценарий, ако хората са се почувствали доволни след една среща, те е по-малко вероятно да изберат друг партньор за потенциална среща в края на вечерта. Това се нарича контрастен ефект, при който има обратната реакция на това, как се чувстваме.
Мъжете са повече повлияни от контрастния ефект. Но това не може да се обясни с привличане, насочено специално към предишния човек. Ако сте в добро настроение в началото на вечерта, това има същия ефект. Така че емоцията, която ви пречи да се срещнете с други хора, не е причинена само от срещата с предишния потенциален партньор. Вашето общо настроение също има ефект.
Ако мъжете се чувстват негативно, те го приписват на своя партньор, казва Лаура Селс
"Общо взето, колкото по-позитивен е някой, толкова е по-отворен и толкова повече смята, че и другите хора са с тяхното настроение", обяснява Лаура Селс (Laura Sels) от Университета Льовен в Белгия.
„Ако се чувстват в лошо настроение, са по-критични. Така че може да се очаква, че усещането за позитивно настроение ще ви направи по-щастливи, когато срещнете някой нов човек. Но това, което установихме е, че хората използват емоцията си като отправна точка за сравнение. Ако се чувстват щастливи, тяхното мнение за потенциалния партньор се противопоставя на тази емоция, което означава, че те го оценяват по-зле. Мъжете изглежда са по-повлияни от негативните настроения”.
Селс подсказва, че това отразява как мъжете и жените обработват емоциите. „Мъжете външно пренасят отрицателните си емоции, докато жените имат повече вътрешни негативни емоции. Ако мъжете са в лошо настроение, те го приписват на своя партньор”.
Имайки предвид това, чудо е, че някога откриваме някой, който е толкова привлечен от нас, колкото и ние към него. Разговорът, който вашият потенциален партньор провежда непосредствено преди да се срещне с вас, общото му настроение, културният му произход, ъгълът, под който ви гледа, дали смята, че е по-популярен от вас - списъкът на всички тези фактори могат да повлияят на това, дали ще се харесате, изглежда безкраен.
"Въпреки това, по време на проучванията на бързите срещи се случват няколко сватби, така че трябва да има някаква логика", коментира Селс: "Някои хора вече имат деца, така че изследването имаше добър резултат".
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари