В САЩ 60% от потреблението на дигитални медии вече се извършва през мобилни апарати или таблети, вместо през настолни компютри. Колкото повече технологиите и хората стават мобилни, толкова по-мобилни са и техните усилия за откриване на любов и сексуални преживявания. Според уебсайта за анализ на апликации AppAnnie, апликацията за срещи Tinder е един от най-популярните инструменти за постигане на съвременен романс и е класиран като най-сваляната lifestyle апликация в Америка за последните две години.
Пред Сonversation социалната психоложка Джанет Първис (Jeanette Purvis), която се дипломира в момента в Университета в Хавай (University of Hawaii), разкрива защо според нея Tinder е толкова успешен сред мобилните потребители. В своето проучване Първис анализира хиляди изследвания, интервюта и интернет постове от потребители на Tinder, които описват своите впечатления от приложението. Предварителните резултати показват, че потребителите на Tinder имат различни преживявания от онези, които или използват онлайн уебсайтове за запознанство, или не използват каквито и да било технологии за запознанства.
По-точно Tinder осъществява това, което изследователите наричат "обратна връзка", при която мъжете използват не толкова взискателни критерии за откриване на половинка и извършват "серийно харесване" (serial swiping), а жените са по-разсъдливи и разумни в отговор на потока от кандидати. Това обаче може да не е толкова тревожно, тъй като изборът може да е отражение повече на познавателните ни способности, отколкото на романтичните ни желания.
източник: Vanity fair
Като на игра
Докато повечето уебсайтове за запознанства като Match или eHarmony се опитват да свържат сходни потребители, определяни от внимателно конструирани алгоритми, то Tinder генерира поток от снимки от потенциални кандидати, които са около или в локацията на потребителите. След това те избират дали харесват (swipe right) или не харесват кандидатите (swipe left) с кликване върху тях. Ако двама потребителя натиснат бутона, че се харесват (swipe right) след като разгледат взаимно профилите си, те биват предупредени за "съвпадане" (match) и им се позволява да изпращат съобщения един на друг. Според Tinder, апликацията генерира 1,4 милиарда харесвания (swipes) на ден и може да бъде ползвана в над 196 държави от Франция до Бурунди.
Подходът към романтика на Tinder е директен, но крайно ефективен. Съвпадения се генерират като се използват критериите външен вид, достъпност и разположение. И тъй като хората могат да преценяват нечия привлекателност само с един поглед, то и потребителите на Tinder често минават през профилите с невероятна скорост, обяснява Джанет Първис. От гледна точка на психологията интерфейсът на Tinder е перфектно конструиран да окуражава това скоростно преминаване през профили.
След като потребителите не знаят кой профил ще доведе до "съвпадане", то те използват изменчива схема, което означава, че потенциалните съвпадения се извършват на случаен принцип. Същата система за награди се използва при ротативките, видеоигрите и дори при експериментите с животни, където изследователите обучават гълъби непрекъснато да кълват по светлина върху стената.
В проучване на мозъка на наркозависими, изследователите установяват, че очакването на наркотика причинява повече освобождаване на невротрансмитера за добро настроение допамин, което само по себе си е наркотик. По подобен начин за онези, които вероятно очакват следващото "съвпадане" в Tinder да води до "харесване", "серийното харесване" може да се превърне в пристрастяване. Без изненада през 2015 г. Tinder започна да ограничава количеството на дневните "харесвания" до около 100 за потребители, които не са закупили платената им услуга TinderPlus.
Затова когато става дума за намиране на половинка, скоростните темпове на напредък на Tinder се отнася до нашите когнитивни способности - наблизо ли са, на разположение ли са, атрактивни ли са, ако да - натиска се "харесване". За любителите на кратките забивки това може да е достатъчно.
Полово разделяне
Но дали за това Tinder е толкова успешна, пита в своята статия Джанет Първис. Проучванията й са показали, че мъжете и жените имат различни мотивации за използване на приложението.
Докато жените често са ориентирани към дълготрайни стратегии за запознанства, то мъжете постоянно демонстрират своето желание за краткосрочни връзки. В допълнение проучванията показват, че мъжете са повече склонни да търсят романтични партньори чрез преки и бързи методи на подход и предложение, както и че прекарват повече време и енергия в търсене на краткосрочни възможности отколкото жените. И предвид на това, че потребителите на Tinder често използват приложението докато са сами и могат да отхвърлят или изразят интерес без да получават обществени реакции, то мъжете вероятно са привлечени специално от "скоростното харесване".
В резултат жените и хомосексуалистите получават повече съвпадения от хетеросексуалните мъже. В едно от първите количествени проучвания, извършено от Tinder, изследователите създават еднакво привлекателни фалшиви мъжки и женски профил и натискат "харесване" върху всеки появил се профил в приложението. След това записват броя на съвпаденията и съобщенията, които са получени обратно. Женският профил е имал ниво на съвпаденията от 10,5%, докато мъжкият профил едва 0,6%, като повечето харесвания са дошли от хомосексуални или бисексуални мъже.
Но докато жените получават повече харесвания, те не винаги се възползват от всички възможни съвпадания. Проучването с фалшивите профили е показало, че жените изпращат три пъти повече съобщения при съвпадане от мъжете, като техните съобщения са близо 10 пъти по-дълги от тези на мъжете (122 символа в сравнение с едва 12 при мъжете, които едва успяват да напишат "Здрасти, как си?")
Макар мъжете да изпращат повече съобщения до повече потенциални партньори, те имат слонността да полагат по-малко усилия и са по-малко ангажирани към своите харесвания. Жените вероятно се чувстват поласкани от честотата на съвпаданията, но също така могат да се чувстват и разочаровани докато се опитват да имат по-задълбочени разговори.
Любов в безнадеждно място?
Това не означава, че не може да се намери любов в Tinder. Качествено проучване през 2017 г. на мотивацията за използване на Tinder установява, че любовта е по-често срещана причина от секса. Проучванията на Джанет Първис потвърждават този резултат. Въпросникът й за случаите на лъжи, секс и романтично задоволяване е попълнено от хиляди потребители на Tinder, потребители на онлайн запознанствата и онези, които не използват каквато и да било технология за запознанство. Първис открива, че няма статистична разлика между потребителите на Tinder и на другите две групи по въпросите на желана дължина на връзката и склонност към правене на секс на първа среща.
Потребителите на Tinder обаче са съобщили за преживяване на разочарование от романтичните им срещи в приложението. Те се оказват по-склонни да докладват, че са били заблудени от романтичните си партньори, срещнати чрез апликацията, както и че са имали ниска цялостна удовлетвореност от последната си "първа среща" в сравнение с другите две групи в проучването. С други думи мотивациите за употреба на Tinder вероятно не са толкова различни както изглежда първоначално, но крайният резултат загатва, че забавлението, което потребителите имат докато отбелязват своите харесвания, не винаги преминават в същия тип забавни преживявания, както при контактите в реалния свят.
Исторически любовта и сексът винаги са били отнасяни към пословичната спалня. Данните от системи за запознанства като Tinder предоставят плодотворен поглед върху поведението на хората при срещи. Докато някои предполагат, че Tinder причинява "апокалипсис на срещите", то приложението не поражда и нови шаблони на сексуално поведение, незабелязани досега. Всъщност, вероятно води до това мъжете и жените да действат по по-полово-стереотипни начини, което може да се смята за стъпка назад, коментира Джанет Първис.
Но ако хората все повече губят интерес към обичайните връзки и се чувстват по-удобно с технологията в личния им живот, примамливостта на Tinder с нейните харесвания може да се окаже твърде дяволски задоволяваща, за да бъде прекъсната.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари