Нов математически модел обяснява защо мъжките бозайници не кърмят

Ваня Милева Последна промяна на 28 юни 2024 в 00:00 4599 0

мъжки прилеп

Кредит Pixabay/CC0 Public Domain

Плодовият прилеп е изчезващо рядък случай на отделяне на мляко от самец

Кърменето от самотен родител може да бъде еволюционна стратегия за ограничаване на разпространението на вредни микроби при бозайниците според нова теория, разработена от математици.

Дъждовните гори на Малайзия са местообитание на единствения известен случай на див мъжки бозайник, който произвежда мляко. Плодовият прилеп даяк (Dyacopterus spadiceus) е изчезващо рядък случай на отделяне на мляко от самец, въпреки факта, че потенциалът за кърмене е запазен при повечето мъжки бозайници.

През 70-те години на миналия век еволюционните биолози са предполагали, че липсата на лактация при мъжките, въпреки че потомството може да се възползва от осигуреното допълнително хранене, може да се отдаде на несигурността на бащинството: тъй като мъжките бозайници не могат да бъдат сигурни, че са биологичен баща, това намалява техния еволюционен стремеж да инвестират сериозно в грижи за потомството, включително в кърмене.

Сега математиците от Университета в Йорк предлагат нов поглед. Тяхната хипотеза, публикувана в Nature Communications, предполага, че причината мъжките бозайници да не кърмят може да се дължи на изобилието от микроби в кърмата, които играе важна роля в установяването на чревния микробиом на бебето.

Теорията демонстрира как предаването на млечния микробиом от двамата родители би позволило на вредните микроби да се разпространяват сред популациите на бозайници. Кърменето само от майката спира това, тъй като ограничаването на предаването на млечния микробиом от женските всъщност действа като сито, задържайки само микробите с благоприятни ефекти.

Един от авторите на изследването, д-р Джордж Констабъл (George Constable) от катедрата по математика в Университета в Йорк, споделя:

"Бяхме заинтригувани от тази тема, когато прочетохме за маймуните на Азара. Те обръщат предишните предположения за това защо мъжете не кърмят с главата надолу, защото те са най-преданите татковци в света на приматите: те поемат 80–90% от грижите за децата и връщат бебетата си само на своите партньорки за кърмене.

"Когато и двамата родители участват в храненето, шансът микробът да бъде предаден и да получи първоначална опора в популацията е по същество удвоен. Така че нашата теория предполага, че селекцията срещу предаването на вредни микроби чрез майчиното мляко може да бъде допълнителен натиск за селекция срещу мъжка лактация."

Най-преданите татковци - маймуните на Азара. Кредит: Animalia.bio (CC BY-SA 3.0)

"Кърмата е жива субстанция и играе ключова роля в установяването на чревния микробиом на бозайниците, което е сложна екосистема от бактерии, вируси и гъбички, заедно с техния генетичен материал. Тази екосистема играе решаваща роля за здравето, включително като помага за защитата на животните от болести, помага за храносмилането и по много други начини", обяснява първият автор на изследването, д-р Бренер Фаган (Brennen Fagan), от Центъра за антропоценно биоразнообразие Leverhulme и Факултета по математика в Университета на Йорк

"Въпреки че микробите по своята същност не са вредни или полезни, тяхното присъствие и изобилие диктуват цялостното здраве на тази вътрешна общност. "Грешен актьор" в ранния етап от живота на животното може да промени микробиома в ключов момент."

Математическият модел подчертава предимството да бъдеш хранен само от един родител, но изследователите казват, че има еволюционен смисъл това да е майката, тъй като вече е имало неизбежно предаване на микроби по време на раждането, а може би и в утробата.

Д-р Констабъл добавя:

"Тази теория се вписва в модел на стратегии, които бозайниците са възприели в еволюционния си опит да ограничат разпространението на потенциално вредни елементи. По-специално, при хората митохондриалната ДНК се предава изключително от майката. Този механизъм служи като естествен филтър, поддържащ генетичната цялост чрез потискане на разпространението на вредни мутации. Освен това, разпространението на моногамни връзки сред определени видове се предполага, че е реакция на адаптация, насочена към минимизиране на предаването на полово предавани инфекции (ППИ)."

Изследователите предупреждават, че тяхната хипотеза не е предназначена като основа за каквито и да е преценки относно различните начини за хранене на човешките бебета.

"Нашият модел е силно фокусиран върху дългосрочната еволюция на животинското царство. Моделът не е насочен към отделни семейства, които правят индивидуален избор за това как безопасно да хранят децата си, особено не и за хората в съвременния свят. Нашата хипотеза запълва празнина в еволюционната теория и се занимава с натиска на селекцията върху бозайниците на ниво популация и за много дълги периоди от време, обхващащи множество поколения."

Справка: Maternal transmission as a microbial symbiont sieve, and the absence of lactation in male mammals, Nature Communications (2024). DOI: 10.1038/s41467-024-49559-5