Открит е нов гигантски динозавър с бедрена кост 2 метра

Има дълга шия и опашка, които могат да достигнат колосални размери

Ваня Милева Последна промяна на 06 октомври 2023 в 00:00 4639 0

Кредит GBE-UNED

Палеонтолози от Португалия и Испания са открили останки, които изненадват с големия си размер, "с прешлени, широки повече от един метър, и бедрена кост, която може да достигне два метра дължина". Те намират две почти пълни и съчленени крака в този геоложки запис.

Периодът ранна креда, продължил преди 122 милиона години, е добре представен в седиментните отлагания в Els Ports de Morella, Испания. Множество вкаменелости на мезозойски гръбначни животни са открити наскоро.

Ново проучване съобщава за новия динозавър завропод, който е живял на Иберийския полуостров преди 122 милиона години. Garumbatitan morellensis, нов вид динозавър, е кръстен на обекта, където са намерени фосилите,  Морела в Испания, и позволява на учените да увеличат разнообразието от динозаври, известни от един от най-значимите фосилни находища от ранната креда в Европа.

Това откритие е направено от група палеонтолози от Португалия и Испания. Новооткритият вид динозавър, Garumbatitan morellensis, е член на семейството на завроподите, включително четириноги тревопасни динозаври с дълги шии и опашки, които могат да растат до огромни размери.

Общ изглед на находището Сант Антони де ла Веспа по време на извличането на един от екземплярите Гарумбатитан. Кредит: GBE-UNED

Учените са открили останките на този динозавър в седиментите в местността Морела през 2005 и 2008 г. в находището на вкаменелости Сант Антони де ла Веспа (Sant Antoni de la Vespa). Една от най-високите плътности на кости на динозаври  завроподи от европейската долна креда е открита в това находище, където са разпознати части от поне четири индивида, включително три, които принадлежат на този нов вид. По този начин Сант Антони де ла Веспа е сред най-важните места в Испания по това време за изучаване на фауната на динозаврите.

"Един от индивидите, които открихме, се отличава с големия си размер, с прешлени, широки повече от един метър, и бедрена кост, която може да достигне два метра дължина. Открихме две почти пълни и съчленени крака в този депозит, особено рядък в геоложките записи", съобщава Педро Мочо (Pedro Mocho), ръководител на това изследване, палеонтолог от Instituto Dom Luiz, Факултет по природни науки на Университета в Лисабон, Португалия.

Учените идентифицират анатомични характеристики, които разграничават този динозавър от другите динозаври завроподи. Отличителната морфология на бедрената кост (горната кост на крака) и компонентите, които изграждат стъпалото, определят Garumbatitan. По форма бедрената кост наподобява бедрената кост на по-съвременни завроподи от късната креда. Родствените връзки на Garumbatitan morellensis и други динозаври завроподи от ранната креда на Иберийския полуостров също са разгледани в това изследване. Един от най-ранните членове на подразред завроподи Somphospondyli, който е бил един от най-разнообразните и многобройни през Креда и е изчезнал в края на мезозоя, е Garumbatitan.

Не на последно място, това изследване подчертава невероятно сложната еволюционна история на завроподите от европейската креда, особено тези от Иберийския полуостров, с видове, свързани с линии, присъстващи в Азия и Северна Америка, както и някои групи, свързани с форми от африканския континент. Тези открития предполагат, че е имало времена, когато завроподите са се разпространили в тези континенти. Всички фосилни материали, открити в това находище, в крайна сметка ще бъдат възстановени и това ще предостави ценна информация за разбирането на ранната еволюция на завроподите, които доминират във фауната на динозаврите през последните милиони години на мезозойската ера.

Родствени връзки на Garumbatitan morellensis с някои от най-подходящите завроподи и костни останки от Garumbatitan morellensis. Кредит: GBE-UNED

"Бъдещото възстановяване на всички фосилни материали, открити в това находище, ще добави важна информация за разбиране на първоначалното еволюцията на тази група завроподи, които са доминирали фауната на динозаврите през последните милиони години от мезозойската ера", коментира Франсиско Ортега (Francisco Ortega), съавтор на това проучване от Grupo de Biologia Evolutiva от Universidad Nacional de Educación a Distancia, UNED, Испания.

Справка: Pedro Mocho, Fernando Escaso, José M Gasulla et al. A new sauropod dinosaur from the Lower Cretaceous of Morella (Spain) provides new insights on the evolutionary history of Iberian somphospondylan titanosauriforms. Zoological Journal of the Linnean Society. DOI: 10.1093/zoolinnean/zlad124