Разкрита е биологията на майчиното мляко

Наука ОFFNews Последна промяна на 20 април 2016 в 13:19 9223 0

Швейцарски учени смятат, че човешката кърма е най-сложната от тези на всички бозайници. Човешкото мляко съдържа повече от 200 различни захари, докато кравето мляко - средно 30-50 вида захарни молекули.

Според изследване на биолозите от Института по физиология към Университета на Цюрих, кърмата е може би най-сложната по състав в сравнение с други млека. Тя се състои от повече от 200 различни захарни молекули, докато млякото на мишки или крави има средно по 30-50 захари, съобщи Phys.org с позоваване на статия в списание Trends in Biochemical Sciences

Множеството захари в майчиното мляко не са предназначени за първите седмици от живота на новороденото. Неговото тяло в първите часове е стерилно от бактерии, но по време на първите няколко дни нахлуват милиони бактерии, а след една седмица - милиарди. Захарите, които идват от млякото на майката, всъщност са предназначени за отглеждането на някои видове чревни микроорганизми.

Освен това майчиното мляко помага за полагането на основите на имунната система на новороденото. Млякото е богато на антитела и молекули, които потискат растежа на патогените и активират белите кръвни клетки в кръвта на бебето.

Един месец по-късно, когато детето започва да формира придобития си имунитет, съставът на майчиното мляко се променя. Нивото на антителата в кърмата намалява с 90%. Също така драстично намалява многообразието на млечните захари. Вместо това се увеличава количеството мазнините и други хранителни вещества в млякото, които допринасят за растежа на бебето.

Въпреки многото полезни функции на мляко, децата могат да растат здрави и без кърмене. Но благодарение на кърмата намалява детската смъртност и рискът от чревни и респираторни инфекции. И все пак учените не си позволяват да дават каквито и да било конкретни препоръки за кърменето. "От една страна, кърмата има оптимален набор от хранителни вещества за новороденото, но въпросът е колко дълго бебето се нуждае от тях? Ние смятаме, че това решение трябва да вземе семейството, а не учените" - пишат изследователите.

Това изображение показва хранителните вещества и витамини, които кърмата осигурява за бебето. Последните изследвания показаха функционалната сложност на млечните компоненти на майчиното мляко, включително имуноглобулини, цитокини, антимикробни протеини, хормони и олигозахариди. Всички тези молекули действат съгласувано, за да укрепят имунитета, за оформянето на чревната микрофлора, стимулират растежа на тялото. Източник: Thierry Hennet

Единственото, което изследователи могат да направят, е да продължат да работят за изясняването на ролята на всичките различни молекули в майчиното мляко, нещо, което стана много по-лесно с напредъка на технологиите за генно секвениране. В следващите няколко години се очаква да се разбере ролята на хормоните в човешкото мляко и влиянието му върху бактериалните щамове в червата на новороденото.