Само мисълта за "лошите" гени променя физиологията на тялото

НаукаOFFNews Последна промяна на 11 декември 2018 в 13:08 7115 0

Психолози установиха, че е достатъчно само да кажат на някой човек, че има висок или нисък генетичен риск от развитие на определени физически качества и организмът му ще реагира по конкретен начин при спорт или хранене, независимо от того, какъв вид генетичен вариант има човекът в действителност, съобщава  Science magazine.

Тези костатации са публикувани в Nature Human Behavior.

Ако искате да спечелите състезание или да се придържате към строга диета, треньори от всякакъв вид ще ви кажат, че "умът може да контролира тялото".

Голяма част от медицинската общност приемат такива съвети като чиста псевдонаука, защото смята, че способностите на човека зависят изключително от гените и околната среда, а не от мисленето.

Резултатите от новото проучване може да са изненадващи за медицинските специалисти и компании за ДНК анализ.

"От психологическа гледна точка не е изненадващо, че информацията за генетичния риск може да действа по този начин", заявява изследователят по поведението Сюзън Перски (Susan Persky) от Националния изследователски институт за човешкия геном в Бетезда, Мериленд, която не е участвала в изследването. "Но за генетичната общност тази идея е нова".

След като получават етично одобрение за експеримента, в който участниците трябваше да бъдат измамени, Брадли Търлвалд (Bradley Turnwald) и колегите му от лабораторията на психолога Алиа Кръм (Alia Crum) в Станфордския университет в Пало Алто, Калифорния, привличат 116 младежи и хора на средна възраст за т. нар. "персонализирани медицински изследвания". Участниците преминават тест на бягаща пътечка, а също и проверка за вариант на ген, който засяга способността на човека да понася физически натоварвания.

Седмица по-късно участниците получават резултатите си, които са определени на случаен принцип. На едни се каза, че имат версия на гена CREB1, която ги кара да се уморяват лесно, а на други - че техният вариант на гена им осигурява висока издържливост.

После отново бягат на пътечката.

Този път онези, на които им е казано, че имат версията на CREB1, определяща ниска издръжливост, показват по-лоши резултати в теста, дори ако всъщност имат друг вариант. В сравнение с резултатите, получени при първия тест, средно организмите им отделят въглероден диоксид по-малко ефективно и обемът на белите дробове намалява. А онези, които смятат, че имат "добра" версия на гена CREB1, средно бягат малко по-дълго, преди да се почувстват уморени, без значение коя версия на гена имат. "Предоставянето на тази информация на хората промени тяхната физиология", коментира Търналд.

Екипът тества и втора група от 107 души за вариант на гена FTO, който оказва влияние върху това доколко се чувстваме сити след хранене. Някои версии на този ген могат да предразположат хората към затлъстяването. Участниците изяждат малка част от храната и оценяват степента си на ситост. След това някои участници получават съобщение, в което се казва, че имат версия на FTO, което ги прави по-гладни от други хора, а други - че тяхната версия на гена им позволява да се насищат по-бързо. След това участниците отново изяждат същото количество храна като първи път. Участниците от групата, на които е казано, че имат "ситата" версия на гена, се чувстват по-малко гладни след храненето, те също имат по-високо ниво на хормон в кръвта си, показващ чувство на ситост. Хората от другата група не претърпяват изменение в чувството си на ситост.

При проверките и на двата гена, промените в телесните реакции са по-силни, отколкото между хората с наистина различни версии на гените. "... Тази информация ни кара да се замислим: "Аз съм във високорискова група или съм защитен", коментира Кръм. "И това само по себе си може да има силен ефект върху физиологията и мотивацията".

Резултатите от изследването могат да имат сериозни последици за генетичното тестване, особено при комерсиални продукти, които могат да разкрият оценки на риска за състояния като болестта на Алцхаймер и рака. Станфордският екип смята, че хората не трябва да спрат да се тестват. Но те - заедно с медицинските специалисти и генетичните консултанти - трябва да помнят, че познаването на риска може до известна степен да повлияе на резултатите. Работата показа, че ако човек си мисли, че е изложен на висок риск, например затлъстяване, това може да промени физиологията му, което го прави по-податлив на заболяването, обяснява Търналд.

Сега учените са изправени пред въпроса: дали тези ефекти са краткотрайни или могат ли да продължат с години?