Съвременен протеин доближава учените до познанието за произхода на живота

Ивайла Сопотенска Последна промяна на 08 юли 2019 в 10:27 6207 0

Кредит Ian Campbell, Rice University.

Много учени смятат, че животът вероятно се е зародил в ходротермални басейни, богати на желязо и сяра. Първите клетки включват тези елементи в пептиди, които стават първите фередоксини.

Животът не би бил възможен без някакъв източник на енергия, а за да усвоят енергията от околната среда, животните и растенията са развили комплексен обменен процес, наречен метаболизъм.

Учени от университетите Рътгърс и Райс успяват да създадат протеин, който да прилича на първите биологични машини, включени в метаболизма. Така те се доближават и може би до разкриването на произхода на живота, според публикацията в списанието Proceedings of the National Academy of Sciences.

"Сега сме по-близо до разбирането на вътрешното функциониране на древните клетки, предшествениците на всяка форма на живот на Земята, и така да разберем как се е зародил живота", споделя водещият автор на изследването Андрю Мътър (Andrew Mutter), постдокторант от Университета Рътгърс.

Мътър и колегите му изучават клас протеини, наречени фередоксини, които играят важна роля в поддържането на метаболизма на бактерии, растения и животни, пренасяйки електрични заряди през клетките.

Въпреки че днешните фередоксини са комплексни, учените смятат, че в ранните дни на живота на Земята, тези протеини са имали много по-проста форма. Но как са изглеждали те всъщност? Така, както биолозите сравняват съвременните птици и влечуги със сходните характеристики на общите им предшественици, учените сравняват фередоксини, открити в различни съвременни организми. С помощта на компютърни модели тази информация помага на екипа да създаде възможните форми на първите метаболитни протеини.

Учените създават базова версия на протеина и след това го въвеждат в живи клетки. Изследователите първо премахват гена, отговорен за получаването на фередоксин, от генома на бактерията E. coli и го заместват с гена за техния базов протеин. Забележително е, че бактерията оцелява и се дели, въпреки че скоростта на нарастване на колонията е по-ниска от обичайното.

Учените подчертават, че тези резултати имат важно значение за биологията на синтеза и за биоелектрониката.

"Тези белтъци провеждат електричество като част от вътрешната мрежа на клетката. Фередоксините, които срещаме днес са комплексни, но ние създадохме опростена версия, която също поддържа живота. Бъдещите експерименти може да използват тази проста версия за индустриално приложение", смята Викас Нанда (Vikas Nanda), професор в Университета Рътгърс.

Източник: ZME Science - Scientists explore the origin of metabolism to reveal secrets of primordial life