Случайно срутена скала в Гранд Каньон крие тайните на животно от преди 313 милиона години

Ивайла Сопотенска Последна промяна на 25 август 2020 в 08:40 7767 0

Кредит Stephen M. Rowland, Mario V. Caputo, Zachary A. Jensen, PLOS One 2020

(A) Основният блок, паднал върху Bright Angel Trail, с вдлъбнати отпечатъци. (B) Скица на повърхността на блока. (C) Струпването на камъни, където са открити следите. (D) Блок с изпъкнали следи (естествена отливка).

Случайно откритие по време на разходка в Националния парк Гранд Каньон показва древни отпечатъци, оставени преди около 313 милиона години, които са най-старите следи, откривани на това място, се съобщава в нова публикация в PLOS One.

"Това са със сигурност най-старите следи от гръбначни в Гранд Каньон, който е известен с находките на фосили", разказва палеонтологът Стивън Роуланд (Stephen Rowland) от Университета на Невада в Лас Вегас. "Още по-важно, това са едни от най-старите следи на Земята от животни, снасящи яйца, като например влечугите, и най-ранното доказателство за гръбначни животни, ходещи по пясъчни дюни".

Художествена интерпретация. Кредит: Emily Waldman/Stephen M. Rowland, Mario V. Caputo, Zachary A. Jensen, PLOS One 2020

Отпечатъците са открити върху скала, паднала на туристическата пътека Bright Angel Trail, разкривайки фосилизираните следи, датирани на 313 милиона години. С други думи, ако скалата не се беше срутила, древните следи нямаше да бъдат открити от туристите на пътеката.

Благодарение на случайното откритие сега учените изследват древните следи, за да разберат какво животно ги е оставило по времето, когато на това място е имало пясъчна дюна. По дюната се откриват два отделни реда следи, оставени от базални амниоти - много ранни гръбначни тетраподи (с четири крайника), вероятно от основата на еволюционното дърво на влечугите.

Първият набор следи разкрива отличителна последователност от стъпки спускащи се настрани, интерпретиран като диагонално изкачване по склона. При такъв тип движение краката от едната страна на животното се движат последователно преди краката от другата страна да направят същото (ляв заден крак, ляв преден крак, десен заден крак, десен преден крак).

Начинът за странично ходене Кредит: Stephen M. Rowland, Mario V. Caputo, Zachary A. Jensen, PLOS One 2020

"Живите видове тетраподи - котки и кучета например - често използват такова придвижване, когато ходят бавно", обяснява Роуланд. "Отпечатъците от Bright Angel Trail показват употребата на такава походка много рано в историята на гръбначните животни. Преди не сме имали информация за това".

Дали това ходене се дължи на стръмният склон или на силата на вятъра не е ясно, но следите разкриват, че базални амниоти са живели в региони с пясъчни дюни дори в този древен период.

Втората група следи са различни и представляват следи от нокти, което предполага, че животното (възможно и от същия вид) се е изкачвало директно по склона, вместо диагонално настрани като първото.

Двата набора следи, запазени в скалата. Кредит: Stephen M. Rowland, Mario V. Caputo, Zachary A. Jensen, PLOS One 2020

И докато в момента е невъзможно да се определи точно какво животно е оставило следите, учените смятат, че отпечатъците приличат на Chelichnus - доста обсъждан и противоречив набор фосилни следи от Шотландия, датиращи от перм, които първоначално са погрешно приети за следи от костенурка. Но освен запазените следи е възможно никога да не са откривани други фосилни доказателства за животното, живяло някога в Гранд Каньон.

Източник: Science alert - A Collapsed Cliff Has Revealed 313 Million-Year-Old Fossil Footprints in The Grand Canyon