Учени са заснели най-малката бактерия

Наука ОFFNews Последна промяна на 02 март 2015 в 10:16 10660 0

Кредит Berkeley Lab

Крио-електронна томографска снимка, разкриваща вътрешната структура на ултра-малката бактерия. Мащабната линийка е 100 нанометра.

Американски изследователи са представили първите подробни микроскопски снимки на най-малката известна бактерия, с размери, които се смятат за гранични, под които не може да има живот.

Изследването е водено от учени от Lawrence Berkeley National Laboratory (LBNL) и Университета на Калифорния, Бъркли. Резултатите са докладвани в петък, 27 февруари, в списание Nature Communications, съобщава Science Daily.

Тези супер малки клетки имат среден обем от 0,009 кубични микрона (един микрон е една милионна част от метъра). Около 150 от тези бактерии могат да се поберат в една клетка на бактерията Ешерихия коли, а повече от 150 000 клетки може да се поставят на върха на човешки косъм.

Тя е толкова малка и все пак да може се събере достатъчно материал за поддържане на живота. Бактериалните клетки имат плътно опаковани спирали, вероятно ДНК, много малък брой рибозоми, власинки, както и олекотен метаболизъм като най-вероятно разчитат на други бактерии.

Макар че съществуването на тези бактерии е известно поне от две десетилетия, досега не е имало цялостна електронна микроскопия и описание на ДНК на микробите.

Бактериите са открити в подземните води и се смята, че са често срещано явление и са от три микробни типа (WWE3, OP11 и OD1), които не са добре проучени.

Ако учените разберат повече за тези организми, може да хвърли светлина върху ролята на микробите в климата на планетата, нашата храна и вода, както и други ключови процеси.

"Няма консенсус по въпроса как нещо толкова малко може да бъде свободен, жив организъм и това, какви стратегии за оптимизиране на пространството може да се приложат за клетка на долната граница на живота", казва Birgit Luef от Норвежкия университет за наука и технологии, Трондхайм.

"Те са загадъчни. Тези бактерии са открити в много среди и вероятно играят важна роля в микробните общности и екосистемите. Но все още не разбираме напълно какво правят тези ултра-малки бактерии", казва Джил Банфийлд, съавтор на изследването и професор в Университета на Калифорния.