Учените правят ембриони от клетки, които не са яйцеклетки

Оплождането е възможно даже след като в яйцеклетката е започнала програмата за развитие на ембриона и тя е готова да се дели.

Наука ОFFNews Последна промяна на 15 септември 2016 в 12:57 6095 0

Изследователите са успели да създадат потомство чрез инжектиране на нещо различно от яйцеклетка със сперма, в един невероятен експеримент, който може да направи революция в ембриологията и преобръща двувековни представи в тази наука.

Предполага се, че новото откритие би могло да проправи пътя за използване на кожни клетки, вместо яйцеклетки за лечение на безплодие и ще позволи на еднополовите двойки да придобият биологично потомство и дори да позволи на мъжете и жените да се самовъзпроизвеждат.

Сперматозоидите са носители на биологичната информация, необходима за развитието на ембриона. Попадайки във вътрешността на яйцеклетката, сперматозоидите стартират процесите за развитие на организма. Смяташе се, че само яйцеклетката може да приеме информация от сперматозоидите.

Но в едно изследване, публикувано в Nature Communications, показва, че това не е така.

Яйцеклетките могат да бъдат "подмамени" да се развият в ембрион без оплождане, но получените ембриони, наречени партеногеноти (parthenogenotes), умират след няколко дни, защото ключовите процеси на развитие, изискващи да навлезе сперматозоид не се случват, обяснява Рhys.org.

Източник: Laboratory of Mammalian Molecular Embryology / Department of Biology and Biochemistry / University of Bath

Но учените от Катедрата по биология и биохимия в Университета на Бат са разработили метод за инжектиране на партеногеноти на мишка със сперма, като се развиват здрави бебета мишки с успеваемост до 24%. Продължителността на живота им, според учените, е същият (или дори повече), както на обикновените гризачи. Освен това, животните произвели успешно нормално потомство.

В експеримента ооцитите (яйцеклетките) на мишките се потапят в химическа вана със стронциев хлорид (SrCl2). Това съединение предотвратява прекъсването на развитието на ембрионите. Фактически то "излъгва" яйцеклетката, потискайки определени биохимични реакции. След това по време на деленето в зародиша се въвежда ядра на сперматозоиди, стартирайки препрограмирането на процеса на развитие. Получените ембриони са въведени в организма на сурогатни майки.

Източник: Laboratory of Mammalian Molecular Embryology / Department of Biology and Biochemistry / University of Bath

Изследователите още не напълно разбират как се случва точно това генетично препрограмиране на ядрата на сперматозоидите, но предварителните резултати показват, че това се случва по-различно от нормалното оплождане.

Сега остава да се види дали подобен процес е възможен и при човека. Но учените смятат, че това е повече от вероятно.