Тази графика показва всички обекти във Вселената

Ваня Милева Последна промяна на 20 октомври 2023 в 00:00 18540 0

Тази графика показва всички обекти във Вселената

Кредит Professor Charley and Vihan Patel (2023) American Journal of Physics.

Тази графика показва всички възможни обекти във Вселената

Графика, която показва всички обекти във Вселената, от най-големите до най-малките, е съставена от изследователи от Австралийския национален университет (ANU) и резултатът може да се види по-горе.

Когато Вселената е създадена преди 13,8 милиарда години в горещия Голям взрив, не е имало обекти, като протони, молекули, живи същества, планети и звезди, а сега Вселената е пълна с тях.

Всичко е създадено чрез охлаждане и кондензация и за да картографират този процес, авторите първо са направили графика, показваща температурата и плътността по осите.

След това съставят окончателната графика, в която виждаме масата и радиуса, показани на четири оси.

Съавторът Вихан Пател (Vihan Patel) коментира, че проектът повдига някои важни въпроси.

В ъглите отляво има зони, които все още са неизвестни, т. нар. terra incognita, области, където цари квантова несигурност, където гравитацията е твърде силна, където Общата теория на относителността все още не е сигурно, че действа и където преобладава квантовата гравитация (QG).

"Части от този сюжет са "забранени" – там, където обектите не могат да бъдат по-плътни от черните дупки или са толкова малки, че квантовата механика замъглява самата същност на това какво наистина означава сингулярен обект", обяснява г-н Пател.

Там, където теорията на относителността и квантовата механика се събират, може да се види най-малкият възможен обект, така нареченият инстантон, все още хипотетичен обект.

Изследователите посочват, че графиката показва, че Вселената може да е започнала с инстантон, а не като сингулярност, както винаги се е смятало. От графиката може да се заключи и нещо друго, а именно в най-големия режим. Ако няма абсолютно нищо, т.е. пълен вакуум, тогава Вселената може да бъде една голяма черна дупка с много ниска плътност.

Справка: All objects and some questions Video Abstractsfeatured; Charles H. Lineweaver; Vihan M. Patel; Am. J. Phys. 91, 819–825 (2023) https://doi.org/10.1119/5.0150209

Източник: A new view of all objects in the universe, ANU

Инстантонът - убиецът на Вселената

Според една хипотеза, изказана през 2018 г. в списание Physical Review D, хипотетичната частица инстантон може да сложи край на нашата Вселената, която няма да свърши с космически колапс, а гигантски космически балон ще погълне всичко по пътя си. (вж "Запознайте се с Хигс балона, който ще унищожи Вселената. Може би.")

Краят на Вселената ще бъде предизвикан от странно следствие от субатомната физика, наречено инстантон.

Много малко се знае за инстантоните - решения на уравненията, управляващи движението на малките субатомни частици, но може приблизително да се сравнят с явлението квантово тунелиране, при което частицата привидно се противопоставя на физиката и преминава през иначе непреодояема енергийна бариера. Но вместо да пресече бариерата, инстантонът образува мехурче в полето на Хигс, полето, което дава масата на всичко и създава бозона на Хигс.

Малкото в началото мехурче, образувано от инстантона, ще се разширява със скоростта на светлината, поглъщайки всичко по пътя си.

Интересното е, че този унищожаващ Вселената балон никога не би бил възможен, ако не беше за съществуващото съотношение на масата на Хигс бозона спрямо масата на върховния кварк. Ако кваркът или частицата на Хигс бяха малко по-леки, балонът, унищожаващ Вселената, не би могъл да се образува.

Уви, това не е така и след известно време ще се образува балонът-унищожител. Екипът изчислява жизнения срок на Вселената между 10 хинквадраджинтилиона години (единица със 139 нули след нея) и само 10 октодецилиона години (единица с 58 нули след нея).

Но е още рано да оплакваме Вселената.