"Забранените" излъчвания от спирална галактика противоречат на квантовата физика

Ваня Милева Последна промяна на 19 декември 2023 в 00:00 5175 0

Галактика MCG-01-24-014

Кредит ESA/Hubble & NASA, C. Kilpatrick

Това изображение от космическия телескоп Хъбъл включва MCG-01-24-014. Това е спирална галактика, разположена на 275 милиона светлинни години с активно галактическо ядро, което я категоризира като Сейфертова галактика тип 2. Сейфертовите галактики, често по-близо до Земята в сравнение с квазарите, се отличават със своите уникални спектри, особено "забранените" сейфертови емисии тип 2.

Спектралните линии, които галактиките тип 2 на Сейферт излъчват, като заснетата от космическия телескоп Хъбъл галактика MCG-01-24-014 (на снимката) са свързани със специфично така наречено "забранено" излъчване. С други думи, това са спектрални емисионни линии, които не би трябвало да съществуват според определени правила на квантовата физика.

За да разберем защо излъчената светлина от една галактика се смята за забранена, трябва да разберем защо спектрите изглеждат така, а то е защото определени атоми и молекули ще абсорбират и излъчват светлина при много специфични дължини на вълната.

Причината за това е квантовата физика: електроните (малките частици, които обикалят около ядрата на атомите и молекулите) съществуват само при много строго определени порции (кванти) енергии и следователно електроните могат да губят или получават само точно определени количества енергия. Тези много специфични количества енергия съответстват на определени дължини на светлинните вълни, които се абсорбират или излъчват.

Феноменът на забранените емисии

Следователно забранените емисионни линии са спектрални емисионни линии, които не трябва да съществуват според определени правила на квантовата физика. Но квантовата физика е сложна и някои от правилата, използвани за нейното прогнозиране, използват предположения, които отговарят на лабораторните условия тук на Земята.

Съгласно тези правила тази емисия е "забранена", което означава, че е толкова невероятна, че се пренебрегва. Но в космоса, в средата на невероятно високо енергийно галактическо ядро, тези предположения вече не важат и "забранената" светлина получава шанс да блесне към нас.

Източник: Defying Physics: “Forbidden” Emissions From a Spiral Galaxy, Hubble Space Telescope/ESA