Французойка е ударена вероятно от метеорит, докато пие кафе на верандата си

Жената седяла на верандата си, когато чула силен "взрив" от покрива и камък с големина на лешник се забил в гърдите ѝ. Но не всички са убедени, че това е метеорит.

Ваня Милева Последна промяна на 20 юли 2023 в 00:01 4060 0

Метеор

Метеор, който се взривява и влачи дим в небето по време на залез.

Вероятно една французойка наскоро е станала вторият известен човек, който е бил ударен от метеорит, след като по нейните думи малък фрагмент от метеорит е отскочил от покрива ѝ и я е ударил в гърдите, оставяйки ѝ леки натъртвания.

Неназованата жена, която живее в град Ширмек в Североизточна Франция, е била на верандата си и е пиела сутрешното си кафе около 4:00 ч. местно време на 6 юли, когато е чула силен "взрив" от покрива, а след това е усетила как нещо се е забило в ребрата ѝ, съобщава новинарският сайт The Connexion.

Първоначално жената помислила, че е ударена от летящо животно като птица или прилеп, преди да открие в краката си камък с размерите на зърно чакъл. Тя занесла камъка, който тежи около 50 грама, на Тиери Ребман (Thierry Rebmann), консултант по геоложки науки и бивш изследовател по палеогеология в университета в Базел, за изследване.

Камъчето приличало на вулканична скала, но по него имало признаци, че е било прегрято в атмосферата. Съставено  било основно от желязо и силиций, които са често срещани в метеоритите, разказва Ребман пред местния новинарски сайт France Bleu Alsace.

"Намирането на метеорит е рядкост, но освен това, че е в пряк контакт и е паднал върху вас от небето, това е почти уникален случай", добавя Ребман.

Някои специалисти обаче поставят под съмнение дали камъкът наистина е метеорит, съобщава France Bleu Alsace, въпреки че нито един от тези експерти не е назован поименно и не са ясни причините, поради които те се съмняват в откритията на Ребман. (Ребман предлага на други учени да изследват камъка, тъй като той не е експерт по метеоритите).

Малкият фрагмент от метеорит, който пада на алея във Великобритания през 2021 г. Камъкът, който е ударил пострадалата французойка, е бил шест пъти по-малък от този. Кредит: The Trustees of the Natural History Museum

Вероятността да бъдете директно ударени от метеорит е астрономически малка. Няколко хиляди метеорита вероятно се удрят в Земята всяка година, но повечето от тях остават незабелязани, защото или попадат в океана, или падат в необитаеми райони, или са изключително малки, след като са изгорили голяма част от масата си, докато са преминавали през атмосферата. Оценките за точната вероятност да бъдете ударени от метеорит варират в широки граници - от около 1 на 1,6 милиона до 1 на 840 милиона, което се дължи главно на несигурността относно това колко метеорита падат върху Земята.

Досега само за един човек е било официално потвърдено, че е бил ударен от метеорит. През 1954 г. Ан Ходжис, жена от Силакауга, Алабама, е ударена от 3.9-килограмов метеорит, който пробива покрива ѝ и удря радиото ѝ, след което се отбива в долната част на торса ѝ, докато тя спи, според Smithsonian Magazine. Ходжис е хоспитализирана и получава огромна синина на тялото си, но доживява да разкаже за случилото се.

През 2020 г. изследователи в Турция превеждат поредица от стари писма и се натъкват на свидетелства за това, че през 1888 г. един човек е убит, а друг е парализиран от падащи космически камъни, съобщава Universe Today. Но тези доказателства остават неубедителни.

В последно време също така са наблюдавани някои близки срещи. През 2021 г. жена в Канада едва не била ударена от метеорит с тегло 1,3 кг, който преминал през покрива ѝ и паднал върху възглавницата ѝ. А през май тази година метеорит с ширина 15 см се врязва в покрива на къща в Ню Джърси и по-късно бе потвърдено, че е парче от Халеевата комета на възраст 4,6 милиарда години.

През ноември 2022 г. мъж в Калифорния заявява, че метеор с огнено кълбо е предизвикал пожар, който е изгорил къщата му, въпреки че това не е категорично доказано.

Източник: Woman in France hit by suspected meteorite while drinking coffee on her porch, Harry Baker, Live Science