На живо: Най-голямата партида проби от астероид в историята ще бъде доставена на Земята

Ваня Милева Последна промяна на 22 септември 2023 в 00:00 10837 0

Тази схема показва как капсулата на OSIRIS-REx ще се върне на Земята на 24 септември.

Кредит NASA

Американската космическа междупланетна сонда OSIRIS-REx ще достави на Земята най-голямата партида проби, взети от астероид, тази неделя, 24 септември. Така ще приключи седемгодишната мисия до астероида Бену, който, както предполагат учените, се е формирал още в ерата на формирането на Слънчевата система.

Излъчването на живо на НАСА за кацането на капсулата OSIRIS-REx започва в 10 сутринта EDT (17:00 българско време) и ще се излъчва по телевизията на НАСА и уебсайта на агенцията. Може да наблюдавате излъчването онлайн и тук:

Космическата сонда OSIRIS-REx на стойност 1 милиард долара стартира през септември 2016 г. и достигна астероида Бену (101955) на 31 декември 2018 г. Събирането на почвени проби се случи на 20 октомври 2020 г. с помощта на триметрова смукателна тръба, без да каца на самия астероид.

Бену не е избран случайно. Той обикаля доста близо до Земята, а от друга страна принадлежи към така наречените астероиди от клас B - сравнително рядък клас богати на въглерод астероиди, които са задържали на повърхността си остатъчна материя от образуването на Слънчевата система.

Повърхността на Бену. Кредит: NASA/Goddard/University of Arizona/Lockheed Martin

Освен това, този конкретен астероид се смята за една от основните потенциални заплахи за Земята. Учените смятат, че през 2182 г. той може да се доближи опасно до нашата планета. Изучаването на астероида може да помогне на човечеството да разбере как по-ефективно да избегне нежеланата среща.

Бену е малко повече от 500 метра. Този размер е достатъчен астероидът Бену да се определи като подходящ за мисията.Кредит: NASA

Моментът е наистина вълнуващ, защото изследователите се надяват да получат до 250 грама астероиден реголит. Това е много повече от това, което японските сонди донесоха от други астероиди (по-малко от чаена лъжичка вещество). Въпреки това, точното количество почва, събрана от OSIRIS-REx, все още не е известно, тъй като по време на събирането на проби устройството притисна толкова силно повърхността на Бену, че улови много камъчета.

Анимация, показваща как космическият кораб OSIRIS-REx е взел проби. Кредит: NASA's Goddard Space Flight Center Conceptual Image Lab

Някои от тях се забиват в ръба на капака на капсулата и след това са излетели в космоса. Това, което остана, се опитаха да сложат обратно вътре. И сега този контейнер с безценни проби трябва да падне в пустинята на Юта (на тестовата площадка на Министерството на отбраната на САЩ) тази неделя, докато самият кораб ще отиде по-далеч - да се срещне с друг астероид.

Капсулата с размери 81 на 50 сантиметра ще навлезе в земната атмосфера със скорост 44 500 километра в час. Въпреки това, благодарение на ефекта на забавяне от земната атмосфера и прикрепения към капсулата парашут, тя трябва постепенно да забави падането си и да се приземи меко.

Полева репетиция в подготовка за извличането на капсулата за връщане на пробата от мисията OSIRIS-REx на НАСА, вторник, 18 юли 2023 г., в тестовия и тренировъчен полигон на Министерството на отбраната в Юта. Пробата бе събрана от астероида Бену през октомври 2020 г. от космическия кораб OSIRIS-REx на НАСА и ще се върне на Земята на 24 септември, кацайки с парашут на тестовия и тренировъчен полигон в Юта. Кредит: NASA/Keegan Barber

След това почвата ще бъде доставена с хеликоптер първо във временна лаборатория, а след това в космическия център "Линдън Джонсън", където се съхраняват лунни камъни, донесени от мисията "Аполо", кометен прах и частици от слънчевия вятър, събрани по време на предишни мисии. Пробите от Бену ще се обработват при стерилни условия, а официалното отваряне на капсулата ще се състои на 11 октомври.

Източник: NASA Finalizes Coverage for First US Asteroid Sample Landing, NASA