НАСА показа окончателния си план за контролирано изгаряне на МКС в земната атмосфера

Ваня Милева Последна промяна на 18 октомври 2023 в 00:00 2231 0

МКС, заснета от астронавта Томас Маршбърн

Кредит NASA

МКС, заснета от астронавта Томас Маршбърн.

НАСА наскоро представи окончателен план за бъдещето на Международната космическа станция (МКС), която е съвместен проект на пет космически агенции: НАСА, космическите агенции на Русия, Япония и Канада, както и Европейската космическа агенция (ЕКА).

Демонтирането на МКС до края на това десетилетие също трябва да бъде направено от нов космически кораб, който предстои да бъде построен, временно наречен "United States Deorbit Vehicle (USDV)".

Поръчката на този USDV е обявена едновременно с плана за фаза на излизане от орбита на МКС и след това USDV ще бъде използван за насочване на космическата станция да изгори в земната атмосфера.

Според настоящата политика НАСА и повечето от нейните международни партньори планират да експлоатират МКС до 2030 г.

Дотогава основната структура ще бъде твърде износена, за да продължи безопасно да подслонява астронавтите.

Но как може безопасно да бъде премахната такава мегаконструкция, тежаща 100 тона?

Избутването ѝ в по-висока орбита не е осъществимо поради огромните количества необходима енергия и напреженията, на които би се подложил космическият кораб и които биха могли да го накарат да се разпадне.

Алтернативата е да се извърши контролирано спускане в атмосферата, където ще изгори и всички останали отломки ще паднат в необитаема океанска зона.

Първоначалната идея бе да се използва серия от руски роботизирани товарни кораби "Прогрес", за да се изтласка МКС в желаната орбита, но едногодишно проучване на НАСА и партньорите на МКС показа, че вариантът "Прогрес" няма да проработи.

НАСА не съобщава, че Русия ще напусне станцията през 2028 г. (досега от Роскосмос бяха съобщавали, че ще напусне през 2023, 2024 г. и т.н.) и че влошените отношения между Русия и другите партньори правят предишния план по-малко надежден.

"Безопасното излизане от орбитата на Международната космическа станция е споделена отговорност на всичките пет космически агенции чрез партньорски вноски въз основа на процента собственост на агенцията", се казва в съобщението на НАСА..

Като алтернатива НАСА сега направи предложение на американските компании да разработят космически кораб за сваляне от орбита на Съединените щати (USDV), който ще се използва за последната фаза на излизане от орбита, след като станцията естествено намали височина, докато орбитата й се разпадне. Новият кораб ще бъде модификация на съществуващ кораб или изцяло нова конструкция.

В бъдеще намерението на Съединените щати е да прехвърлят своите операции в ниска околоземна орбита към частни оператори, "за да осигурят непрекъснат достъп и присъствие в космоса за изследвания, технологично развитие и международно сътрудничество".

Източник: NASA Seeks Proposals from US Industry for Station Deorbit Spacecraft, NASA