Нашата вселена се слива с "малки вселени", което води до нейното разширяване

Ваня Милева Последна промяна на 09 февруари 2024 в 00:00 6591 0

Илюстрация на мултивселена.

Кредит Pixabay

Илюстрация на мултивселена.

Вселената се разширява все по-бързо, но не всички учени са съгласни, че причината е тъмната енергия. Може би вместо това нашата Вселена продължава да се сблъсква с по-малки "вселени-бебета" и да ги поглъща според ново теоретично изследване.

Нашата Вселена се разширява с все по-бързи темпове - явление, за което всички теории на космологията са единодушни, но нито една не може да обясни напълно защо се случва това. Сега ново теоретично изследване предлага интригуващ вариант: Може би нашата Вселена се разширява, защото продължава да се сблъсква с "малки" паралелни вселени и да ги поглъща.

Проучванията на космическия микровълнов фон, останал след Големия взрив, разкриват, че нашата Вселена се разширява ускорено. За да може това наблюдение да се съгласува с основната теория за космическата еволюция - наречена Стандартен космологичен модел - физиците приемат, че Вселената е изпълнена със загадъчна субстанция, наречена тъмна енергия, която стимулира разширяването.

Но тази неуловима форма на енергия не се проявява по никакъв друг начин, което кара много астрофизици да поставят под въпрос нейното съществуване и да изследват възможността за алтернативна причина за разширяването на Вселената.

В ново изследване, публикувано в Journal of Cosmology and Astroparticle Physics, учените предлагат идеята, че разширяването на Вселената може да се задвижва вместо това от постоянно сливане с други вселени.

"Основният извод от нашата работа е, че ускореното разширяване на нашата Вселена, причинено от загадъчната тъмна енергия, може да има просто интуитивно обяснение - сливането с т.нар. вселени-бебета, и че моделът за това може да пасне на данните по-добре от стандартния космологичен модел", заявява за LiveScience водещият автор на изследването Ян Амбьорн (Jan Ambjørn), физик от Копенхагенския университет.

Поглъщане на космически "бебета"

Макар че идеята за взаимодействие на множество вселени с нашата не е нова, в това изследване е разработен математически модел за изследване на хипотетичното въздействие на това върху еволюцията на нашата Вселена. Изчисленията на изследователите показват, че сливането с други вселени би трябвало да увеличи обема на нашата вселена, което би могло да се възприеме от нашите инструменти като разширяване на Вселената.

Учените също така изчисляват скоростта на разширяване на Вселената, използвайки своята теория, и техните изчисления съответстват в по-голяма степен на наблюденията на Вселената, отколкото традиционния Стандартен космологичен модел, посочват изследователите.

Нашата Вселена (синьо), представена като едноизмерни кръгове, разпространяващи се във времето, с вселени-бебета (червено), които се сливат и увеличават пространствения обем на нашата вселена. Кредит: J. Ambjørn and Y. Watabiki JCAP12(2023)011; DOI 10.1088/1475-7516/2023/12/011

Теорията на авторите се занимава и с проблема за космологичната инфлация - загадъчното свръхбързо разширяване, което е настъпило в ранните моменти на Вселената.

Преди това физиците са предлагали това разширение да е било причинено от "инфлатон" - хипотетично поле, което е стимулирало свръхбързото разширение в първите милисекунди след Големия взрив. Но в новото изследване авторите предполагат, че това свръхбързо ранно разширение може да е било причинено от поглъщането на нашата млада Вселена от по-голяма Вселена.

"Фактът, че Вселената се е разширила ... за много кратко време, поражда предположението, че това разширение е било причинено от сблъсък с по-голяма Вселена, [т.е.] че това наистина е била нашата Вселена, която е била погълната от друга "родителска" Вселена", пишат изследователите в своята статия. "Тъй като понастоящем не разполагаме с подробно описание на процеса на поглъщане, е трудно да се прецени дали подобен сценарий би могъл да се осъществи по начин, който действително да реши проблемите, за които е предназначена инфлацията, но един интересен аспект на такъв сценарий е, че няма нужда от инфлатонно поле."

Учените предполагат, че след като е била погълната, нашата новоразширена Вселена след това е продължила да се сблъсква с други " вселени-бебета" и да ги присъединява.

Въпреки че теорията на авторите ни позволява да решим някои важни проблеми на съвременната космология, само данните от наблюденията могат да потвърдят тяхната хипотеза. В момента се провеждат много експерименти за изследване на свойствата на микровълновия фон, така че учените може би ще успеят да отговорят на тези фундаментални въпроси в близко бъдеще.

Илюстрация на космическия апарат "Евклид", който сканира небето. Мисията на "Евклид" е да издирва следи от тъмна материя и тъмна енергия в древната Вселена, за да помогне да се обяснят тайните на космическото разширение. Кредит: ESA

"Нашето по-късно време на разширяване на Вселената се различава от стандартните космологични прогнози и ние вярваме, че наблюденията от телескопа "Евклид" и телескопа "Джеймс Уеб" ще решат кой модел най-добре описва сегашното време на разширяване на нашата Вселена", коментира за Live Science Йошиюки Ватабики (Yoshiyuki Watabiki), физик от Токийския технологичен институт.

Справка: Is the present acceleration of the Universe caused by merging with other universes? ; J. Ambjørn and Y. Watabiki; Published 12 December 2023 • © 2023 Journal of Cosmology and Astroparticle Physics, Volume 2023, December 2023; DOI 10.1088/1475-7516/2023/12/011