Откриха най-древните градивни блокове на Млечния път, Шакти и Шива (видео)

Ваня Милева Последна промяна на 25 март 2024 в 00:00 1705 0

Кредит ESA/Gaia/DPAC/K. Malhan

Илюстрацията показва изглед на лентата на Млечния път през небето, с жълти точки, показващи местоположението на звездите от древния поток от звезди Шакти, и сини точки, показващи местоположението на звездите от древния звезден поток Шива.

Астрономи са идентифицирали два древни потока от звезди - кръстени на хиндуистките божества Шакти и Шива - които изглежда са сред най-ранните градивни елементи на Млечния път, предлагайки нова представа за това как нашата галактика се е сглобила преди много време.

Шакти и Шива се състоят от звезди с подобен химичен състав, които са се образували преди 12-13 милиарда години, което е по-старо от най-старите части на диска и спиралните ръкави на Млечния път (Големият взрив се е случил преди около 13.8 милиарда години).

Новата находка е астрономическият еквивалент на идентифицирането от археолози на следи от първоначално селище, прераснало в голям съвременен град. Изследването комбинира данни за близо 6 милиона звезди от мисията Gaia на Европейската космическа агенция с измервания от проучването Sloan Digital Sky Survey (SDSS).

Карта на Млечния път. Кредит: Wikimedia Commons

Индуистка митология и астрономия

В индуизма съюзът между Шива и Шакти е дал началото на космоса. Идентифицирането на структурите на Шакти и Шива помогна да се фокусират върху бурните най-ранни етапи на Млечния път.

"Най-общо казано, нашето изследване се занимава с много фундаментален въпрос на съвременната астрофизика: как се формират галактиките в нашата вселена?", обяснява астрономът Хиати Малхан (Khyati Malhan) от Института за астрономия Макс Планк в Германия, водещ автор на изследването, публикувано в Astrophysical Journal.

Млечният път е голяма галактика със спираловидна форма, населена от стотици милиарди звезди, чийто диск е с диаметър приблизително 100 000 светлинни години. Една светлинна година е разстоянието, което светлината изминава за една година (9.5 трилиона км). Звезди, газ и прах се простират от галактическия център в дълги спирални ръкави, като нашето слънце се намира на един от тях.

"По-конкретно, нашето изследване потенциално дава информация за много началните етапи на формиране на Млечния път чрез идентифициране на две звездни структури, които са се слели много рано, може би последното събитие от прото-Млечния път преди да започне формирането на диска", разказва Малхан.

Сателитът Gaia, стартиран през 2013 г., сглобява най-голямата и прецизна триизмерна карта на Млечния път, измерваща позициите, разстоянията и движението на звездите. Тези данни помагат на изследователите да открият присъствието на Шакти и Шива чрез свойствата, споделени от техните звезди.

Смята се, че младият Млечен път е имал неправилна форма, с дълги нишки от газ, прах и звезди, които се сливат и сплитат заедно.

Шива и Шакти сега се намират на около 30 000 светлинни години от галактическия център. Звездите на Шива са малко по-близо до този център, отколкото звездите на Шакти.

Визуализация на галактиката Млечен път със звездите, които учените идентифицираха в набора от данни Gaia DR3 като принадлежащи на Шива и Шакти, показани като цветни точки. Звездите на Шива са показани в зелено, а звездите на Шакти в розово. Пълната липса на зелени и розови маркери в някои региони не означава, че там няма звезди от Шива или Шакти, тъй като наборът от данни, използван за това изследване, обхваща само определени региони в нашата галактика. Кредит: S. Payne-Wardenaar / K. Malhan / MPIA

Галактически градивни елементи

Проучването се основава на друго скорошно откритие. През 2022 г. учените, използващи данни от Gaia, идентифицират това, което нарекоха "бедното старо сърце" на Млечния път, популация от звезди, също датиращи от най-ранната история на галактиката и разположени по подобен начин в галактическото ядро.

И двата потока съдържат по около 10 милиона слънчеви маси маса и звездите са на възраст от 12 до 13 милиарда години, всички в една и съща орбита около центъра на Млечния път. И Шакти, и Шива се намират близо до центъра на Млечния път и благодарение на новото проучване те са били локализирани.

Още звездни потоци са открити в галактиката Млечен път и можете да ги видите всички на графиката по-долу.

Още звездни потоци са открити в галактиката Млечен път и можете да ги видите всичките на графиката. Кредит: ESA/Gaia/DPAC/K. Malhan

Старите звезди датират от времето, когато във Вселената е имало малко тежки елементи, елементи, по-тежки от хелия, които астрономите наричат ​​"метали". Звездите на Шакти и Шива са много бедни на метали, признак за тяхната възраст. Тези по-тежки елементи трябва първо да се изковат в ранните популации от звезди във Вселената и след това са разпръснати в космоса, когато тези звезди са избухнали в края на жизнения си цикъл. От този материал се образува следващото поколение по-богати на метали звезди.

Звездни потоци като тези на Шакти и Шива, но също и откритите преди това Gaia-Sausage-Enceladus, LMS1/Wukong, Arjuna/Sequoia/I'itoi и Pontus, всички сочат към сблъсъци на Млечния път с по-малки галактики, които са дали своя принос Млечният път да се формира и да расте, а по-малките системи са разкъсани от приливни сили в дълги низове от звезди.

"В идеалния случай искаме да проследим формирането и еволюцията на Млечния път, започвайки от началото до наши дни – като да пуснем филм с дължина 13 милиарда години. Но това е трудно, особено когато се опитваме да изучаваме и разгадаем най-ранните фази на нашата галактика, да речем преди около 11-12 милиарда години", коментира Малхан.

Справка: Khyati Malhan, Hans-Walter Rix. Shiva and Shakti: Presumed Proto-Galactic Fragments in the Inner Milky Way. The Astrophysical Journal, 2024; 964 (2): 104 DOI: 10.3847/1538-4357/ad1885