Ще се пренапише ли миналото и бъдещето на Вселената? Ново изследване хвърля светлина върху съдбата на нашия космос

Ваня Милева Последна промяна на 19 октомври 2023 в 10:44 11315 0

Сигнали от свръхнови, квазари и изблици на гама лъчи от галактиката Млечен път достигат Земята

Кредит NAOJ

Концептуална схема на това изследване. Сигнали от свръхнови (долно вдясно), квазари (в средната вляво) и изблици на гама лъчи (горе в центъра) достигат Земята в галактиката Млечен път (на заден план), където може да ги използва за измерване на космологични параметри.

Нови изследвания подобряват точността на параметрите, управляващи разширяването на Вселената. По-точни параметри ще помогнат на астрономите да определят как Вселената е нараснала до сегашното си състояние и как ще се развива в бъдеще.

Трудности при измерването при разширяването

Добре установено е, че Вселената се разширява. Но при липса на ориентири в космоса е трудно да се измери точно колко бързо се разширява. И така, астрономите търсят надеждни ориентири. По същия начин, по който една свещ изглежда по-бледа, когато се отдалечава, въпреки че самата свещ не се е променила, далечните обекти във Вселената изглеждат по-бледи.

Ако знаем присъщата (първоначалната) яркост на даден обект, можем да изчислим разстоянието до него въз основа на наблюдаваната яркост. Обекти с известна яркост във Вселената, които ни позволяват да изчислим разстоянието, се наричат ​​"стандартни свещи".

Напрежението на Хъбъл

В астрономията съществуват две точни измервания на разширяването на Вселената, определено от "константата на Хъбъл" (H0). Едното се изчислява от близките наблюдения на свръхнови, а второто използва "космическия микровълнов фон" (H0 ~ 73 km/s/ Mpc ), или радиацията, която е започнала да се разпространява свободно във Вселената малко след Големия взрив (H0 ~ 67 km/s/Mpc).

Тези две измервания обаче се различават с около 10%, което предизвика дебат сред физиците и астрономите - дискусия, известна като напрежението на Хъбъл. Ако и двете измервания са точни, това означава, че настоящата теория на учените за устройството на Вселената е непълна.

Иновативни методи и разнообразни данни

Международен екип, ръководен от Мария Джована Дайноти (Maria Giovanna Dainotti), асистент в Националната астрономическа обсерватория на Япония (NAOJ), и доктор Джиада Баргиачи (Giada Bargiacchi) от Scuola Superiore Meridionale в Неапол, с помощта на суперкомпютрите в NAOJ, управлявани от Казунари Ивасаки (Kazunari Iwasaki), асистент в NAOJ и член на Центъра за изчислителна астрофизика, постави началото на нова изследователска област чрез използване на различни нови статистически методи за анализ на данни за различни стандартни свещи като свръхнови, квазари (мощни черни дупки, поглъщащи материя в далечната Вселена) и импулси на гама лъчи (внезапни изблици на мощна радиация). Различните стандартни свещи са полезни в различни отдалечени диапазони, така че комбинирането на множество стандартни свещи позволи на екипа да картографира по-големи области от Вселената.

Новите резултати намаляват несигурността на ключовите параметри с до 35%. По-точните параметри ще помогнат да се определи дали Вселената ще продължи да се разширява вечно или в крайна сметка ще се свие обратно в сингулярност.

Справка: “Quasars: Standard Candles up to z = 7.5 with the Precision of Supernovae Ia” by M. G. Dainotti, G. Bargiacchi, A. Ł. Lenart, S. Nagataki and S. Capozziello, 9 June 2023, The Astrophysical Journal.
DOI: 10.3847/1538-4357/accea0