Всички космически бързи радиоимпулси ще се повторят

Изследователският екип, уникално сътрудничество между професионални и любители радиоастрономи, използва четири телескопа в Северна Европа

Ваня Милева Последна промяна на 08 януари 2024 в 00:00 6435 0

Концепция на художник за четирите радиотелескопа, използвани за изследване на бързи радиоимпулси.

Кредит Daniëlle Futselaar/artsource.nl

Учени са изследвали известен източник на повтарящи се бързи радиоимпулси – все още необясним космически феномен. Сравнявайки с по-ранни измервания, учените правят заключение с далечни последици: всеки източник на бързи радиоизбухвания ще се повтори, ако се наблюдава достатъчно дълго и достатъчно внимателно.

Бързите радиоимпулси (FRB - Fast Radiobursts) - много краткотрайни радиоимпулси, които освобождават толкова енергия за няколко милисекунди, колкото слънцето излъчва за три дни – бяха открити за първи път през 2007 г. Повечето FRB са извънгалактични, но първият FRB на Млечния път бе открит от радиотелескопа CHIME през април 2020 г. През юни 2021 г. астрономите съобщиха за над 500 FRB от космоса, открити за една година.

Има няколко периодични FRB, но повечето се смятаха за еднократни. Но последните изследвания на международен екип астрономи, ръководен от Франц Кирстен (Franz Kirsten) от Университета Чалмърс, показват, че всички FRB ще се повторят, въпреки че за някои ще е нужно много повече време от други.

За да стигнат до това заключение, той и екипът му изследват FRB 20201124A, хиперактивен периодичен FRB, който наблюдават не по-малко от 2000 часа с 4 радиотелескопа в Нидерландия, Полша, Германия и Швеция.

46 ярки изблика

В продължение на няколко седмици четирите телескопа се взират в радиоизточника по 12 часа на ден. Кампанията за наблюдение е споделена между четири телескопа, 25-метровия телескоп в Онсала, Швеция, една 25-метрова чиния на Westerbork Synthesis Radio Telescope (WSRT) в Холандия, 32-метровия телескоп в Торун, Полша и 25-метров телескоп в Стокерт, Германия.

Общо телескопите записаха 46 ярки изблика, всеки с продължителност само няколко милисекунди.

"Този ​​източник бе изследван преди това с много по-голям радиотелескоп, FAST в Китай, така че знаехме какво да очакваме. Но бяхме наистина изненадани от това, което видяхме. От изблиците, които събрахме, много повече, отколкото очаквахме от тях, бяха много ярки“, обяснява Франц Кирстен, астроном от космическата обсерватория Онсала, Чалмърс.

Илюстрация на магнетар. Смята се, че FRB се произвеждат от магнетари, неутронни звезди с много силно магнитно поле. Кредит: ESA/ATG medialab

От FRB 20201124A са записани 46 радиоимпулса, като всичките продължават само няколко милисекунди. Оказа се, че има много ярки изблика, много повече от очакваното.

Изненадващи заключения

Въз основа на наблюденията върху този един FRB бе възможно да се направят статистически сравнения между "повтарящите се" и "неповтарящите се", периодичните и непериодичните FRB. И се оказва, че и неповтарящите се ще преживеят избухване рано или късно.

Освен това, най-ярките FRB изглежда се срещат в галактики, които са много далеч, галактики като тези, наблюдавани наскоро с космическия телескоп "Джеймс Уеб".

"Смятаме, че ярки изблици като тези могат да се видят от най-далечните известни галактики, като тези, открити наскоро от космическия телескоп Джеймс Уеб, които виждаме в светлина, която е пътувала до нас, откакто Вселената е била само на няколкостотин милиона години," коментира Марчин Гавронски (), член на екипа в Университета "Николай Коперник" в Торун, Полша.

Очевидно те са се появили във Вселената рано, когато са се образували първите звезди и галактики. Смята се, че FRB се произвеждат от магнетари, неутронни звезди с много силно магнитно поле.

Справка: Kirsten, F., Ould-Boukattine, O.S., Herrmann, W. et al. A link between repeating and non-repeating fast radio bursts through their energy distributions. Nat Astron (2024). https://doi.org/10.1038/s41550-023-02153-z

Източник: Telescope quartet reveals surprising statistics of cosmic flashes, ASTRON.