Защо е много малко вероятно Вселената да е двойно по-стара

Едно ново твърдение привлече вниманието на медиите, но други учени твърдят, че то се сблъсква с планина от противоречащи си доказателства.

Ваня Милева Последна промяна на 21 юли 2023 в 00:01 21775 0

Някои от галактиките в това дълбоко поле са почти толкова стари, колкото Вселената, но те не изискват Вселената да е два пъти по-стара, отколкото сме смятали

Кредит NASA, ESA, CSA и STScI

Един космолог заяви наскоро, че Вселената е почти два пъти по-стара от общоприетите оценки, и твърденията му привлякоха голямо внимание. Предложението би преобърнало не само времето на всичко, но и голяма част от това, което смятаме, че знаем за развитието на Вселената. Той обаче изобщо не успява да убеди колегите си.

Стандартната оценка за възрастта на Вселената е 13,79 милиарда години, плюс или минус 20 милиона години. Някои неотдавнашни наблюдения изглежда противоречат на това. В повечето случаи има алтернативни обяснения, но много астрономи смятат, че е възможно истинската стойност да е малко по-висока, или в горния край на грешките, или малко отвъд него.

Професор Раджендра Гупта (Rajendra Gupta) от Университета в Отава обаче отхвърли подобни съображения и публикува статия, в която твърди, че истинската възраст на Вселената е 26,7 милиарда години. Той изчислява тази стойност, като използва хибридна версия на една стара хипотеза, известна като "уморена светлина", която обикновено се смята за дискредитирана, и на съвременната космология. Доста медии се включиха, като в повечето случаи се отнасят към твърдението така, сякаш то е толкова правдоподобно, колкото и всеки друг рецензиран документ.

Една много по-стара Вселена със сигурност би обяснила някои неща, като например как някои от галактиките, забелязани от космическият телескоп "Джеймс Уеб" (JWST), биха могли да бъдат толкова развити толкова скоро след старта на Вселената. Въпреки това афоризмът на Карл Сейгън, че "необикновените твърдения изискват необикновени доказателства", изглежда създаден за тази ситуация, а според други професионални астрономи Гупта няма никакви доказателства.

"Има много, много измервания, които показват, че възрастта на Вселената е около 14 милиарда години", коментира пред IFLScience професор Тамара Дейвис (Tamara Davis) от Университета в Куинсланд. "Не само космическият микровълнов фон, не само скоростта на разширяване, измерена с помощта на свръхнови, има и широкомащабна структура на Вселената и измерена възраст на най-старите звезди."

В един момент тези данни се оказаха в противоречие, обяснява Дейвис, като едни сочеха Вселена на 9-10 милиарда години, а други - на 14 милиарда години. Сега, след известно преосмисляне, всички са приблизително единодушни.

"Другият проблем е, че те са приспособили модела си само към данните за свръхнови", продължава Дейвис. "Просто не е достатъчно добре да го пригодиш към един набор от данни и да пренебрегнеш всички останали."

Тя сравнява това с предишни опити да се използват данните от свръхнови, за да се дискредитира тъмната енергия, без да се проверят последствията. "Изглежда, че не са направили дори прости неща, като например да проверят дали новата им теория за гравитацията нарушава това, което знаем за орбитите на планетите в Слънчевата система", добавя изследователката.

Гупта споменава подробно най-ранните галактики, които JWST е забелязал и които наистина са предизвикали известно недоумение сред астрономите. Обаче Дейвис съобщаваe, че това е частично обяснено. "Имаше трудности с калибрирането на JWST, които вече са отстранени", пояснява Дейвис. Разстоянието до тези галактики, а следователно и тяхната възраст, е оценено с помощта на относителната яркост на различните части на спектъра. Тъй като астрономите са се запознали по-обстойно с инструмента, те са усъвършенствали оценките си, за да получат цифри, които повече съответстват на 14 милиарда години Вселена за повечето от тях.

Дори едно от изследванията, за които говори Гупта, което открива изненадващо развити галактики на много големи разстояния в данните от JWST, показва, че тези галактики са много млади - допълва Дейвис - и най-много да побутне нашите оценки за възрастта на Вселената малко по-високо.

Антъни Хопкинс в ролята на Матусал, зад него - звездата HD 140283 от снимка на телескопа Хъбъл. Кредит: NASA/ESA/Hubble

Най-старата известна звезда в Млечния път, HD 140283, известна още като звездата Матусал, е оценена на 14,46 милиарда години с грешка от 800 милиона години. Въпреки това, макар да няма съмнения, че HD 140283 е стара, последващите оценки са достатъчно ниски, за да се избегне всякакво противоречие с възрастта на Вселената. Освен това, дори и най-високата оценка да е вярна, тя може да добави 1-2 милиарда години към оценките за възрастта на Вселената, а не да я удвои.

По подобен начин едно скорошно проучване определи възрастта на най-стария известен кълбовиден звезден куп, която е неудобно близо до тавана от 13,8 милиарда години. Ако Вселената е била на възраст, подобна на тази, която предполага Гупта, бихме очаквали да видим клъстери на възраст поне 20 милиарда години, но нищо подобно не е открито.

Източник: Why It's Extremely Unlikely The Universe Is 26.7 Billion Years Old, IFLScience