Ако муха кацне в напитката ви, може ли да я изпиете?

Ваня Милева Последна промяна на 13 септември 2023 в 00:00 4200 0

Ако муха кацне в напитката ви, може ли да я изпиете?

Сипвате си чаша от любимия си совиньон блан и се каните да отпиете, когато в нея каца плодова мушица. Мухата явно е мъртва. Но като знаете къде кацат обикновено мухите, се чудите дали е безопасно да се изпие тази чаша. Какво казва науката?

Въпреки невинното им име, плодовите мушици (Drosophila) ядат храна, която се разлага. Те обитават кофи за боклук или всяко място, където има храна. Гниещата храна е богата на микроби, всеки от които една муха може да полепи по тялото си и да го пренесе там, където кацне след това.

Сред тези бактерии са E. coli, Listeria, Shigella и Salmonella, всяка от които може да причини потенциално сериозна инфекция дори при здрави хора. Осъзнавате ли, че плодовата муха може току-що да е оставила потенциално смъртоносни микроби във вашето вино, така че го хвърляте в мивката и наливате нова чаша.

Но научните доказателства сочат, че може просто да сте пропилели чаша добро вино. Виното обикновено има между 8% и 14% етанол и има pH около 4 или 5 – pH под 7 се счита за киселинно.

Добре известно е, че алкохолът убива микробите и е една от причините виното да може да се съхранява толкова дълго. Няколко лабораторни изследвания също така показват, че комбинираните ефекти на винен алкохол и органични киселини, като ябълчена киселина, могат да предотвратят растежа на E coli и Salmonella.

Патогенът Listeria monocytogenes, изолиран върху агар от хранителна проба. Public Domain Certification

Дали микробите, пренесени от плодовата муха във виното, могат да причинят инфекция, зависи от броя на донесените бактерии ("инфекциозната доза") и колко метаболитно годни са микробите.

Виното, в което е влязла плодовата муха, може е било и охладено, което шокира метаболизма на някои бактерии, причиняващи хранително отравяне, толкова дълбоко, че спира растежа им.

Тъй като всички видове вина (червено, бяло или розе, охладени или на стайна температура) са естествено антибактериални, има вероятност микробите във виното да се повредят, което ще намали тяхната способност да инфектират.

Това предполага, че докато микробите, отложени във виното от мухите, може да присъстват в достатъчно висока доза, за да причинят заболяване, те няма вероятност да причинят инфекция, тъй като са твърде увредени. Така че, по всяка вероятност, замърсеното вино може да се пие без вреда - независимо дали е охладено или не.

След това бактериите трябва да се справят с нашето тяло

И ако не са повредени директно от виното, всички все още живи микроби от  плодовите мушици ще се сблъскат със силно киселинните течности на човешкия стомах.

Микробите, предизвикващи хранително отравяне, са силно чувствителни към киселината, която уврежда тяхната ДНК, а стомашната киселина може дори да ги убие.

В стомаха микробите трябва да преодолеят и други смъртоносни бариери като храносмилателните ензими, слузта и вечно бдителна защита на имунната система. Отложените от мухите във виното микроби е малко вероятно да успеят да предизвикат инфекция.

Освен ако нямате фобия от микроби, може да махнете мухата и да изпиете виното. Ако нямате нищо против от още малко протеин, можете дори да глътнете мухата.

Малко вероятно е плодовата муха да промени вкуса на виното, дори и да са няколко. Вашата храносмилателна система просто ще обработи мухата като всеки друг протеин.

Наздраве!The Conversation

Авторът Primrose Freestone е старши преподавател по клинична микробиология, Университет на Лестър.

Тази статия е препубликувана от The Conversation под лиценз Creative Commons. Прочетете оригиналната статия.