AI може да разбере за какво пеят птиците и какво си мисли котката ви

Ваня Милева Последна промяна на 01 септември 2023 в 00:00 7304 0

Какво мисли котката ви за вас?

Кредит Wikimedia Commons

Какво мисли котката ви за вас?

Чудили ли сте се някога за какво си говорят птиците? Или искате да знаете какво наистина мисли вашата котка за вас? Това не са безсмислени въпроси и е възможно да получите отговор.

Изследователите Йоси Йовел (Yossi Yovel) и Одед Речави (Oded Rechavi) от Факултета по зоология към университета в Тел Авив са проучили от какво се нуждае AI, за да разбере комуникацията между животните и да установи комуникационен канал между тях и хората. В статията си „Изкуственият интелект и проблемът на д-р Дулитъл“ (AI and the Doctor Dolittle challenge), публикувано в списание Current Biology, учените изследват нюансите на животинския интелект, комуникацията и потенциала на изкуствения интелект (AI).

В популярната поредица от детски книги на Хю Лофтинг „Доктор Дулитъл“ докторът е обучен на езика на птиците от папагал на име Полинезия, който говори както птичи, така и човешки език. В изследването ролята на Полинезия трябва да се играе от AI.

Контекст

Спектрограма на последователността на вокализация на египетски плодов прилеп, генерирана с помощта на генеративна невронна мрежа. За да генерираме последователността, първо обучихме модел на генеративна състезателна мрежа (GAN) на няколко хиляди вокализации от възрастни плодови прилепи и след това е използван модел, за да генерираме нова последователност, която никога преди не е изговаряна от прилеп (въз основа на непубликувани данни).Кредит: Current Biology (2023). DOI: 10.1016/j.cub.2023.06.063

Хората записват и имитират животински езици от десетилетия и без помощта на AI . Те отдавна са се научили да предизвикват желания отговор от животните. Например роботизирана женска жаба привлича истински мъжки жаби, за да се опитат да се чифтосват, а роботизирана риба взаимодейства с жива риба, за да повлияе на движението им в стадото. Роботизираната пчела успява да насочи истински пчели към определено място, използвайки езика на танца.

Тези примери демонстрират способността на изкуствените стимули да предизвикват реакции и дори да предават информация на животните в ситуации, специфични за контекста. Въпреки че изкуственият интелект може да генерира звуци за комуникация, подобни на животни, по-трудно е да се определи дали те отговарят на някакъв контекст от реалния свят.

AI може да генерира песен на определена птица, след като се научи от записи, но е необходима повече информация, за да се определи дали птицата пее, за да спечели територия, да привлече партньор или предава нещо съвсем различно.

Учените отбелязват, че същото ще важи и за негласовата комуникация, например в случаите, когато насекомите комуникират с помощта на химически сигнали. Определянето дали даден химикал е сигнал за чифтосване или предупреждение за опасност, а не произволна колекция от молекули, може да бъде трудна задача, без да се наблюдава поведението на насекомите.

Днес изкуственият интелект се нуждае от човешки принос, за да започне работа по комуникацията на животните, като полеви записи на птичи песни. Човешките пристрастия и грешките в разбирането на контекста силно влияят върху интерпретацията на тези сигнали, но без тях AI не може да установи подходящите връзки на песните както с контекста, така и с песните на други птици. Това е труден проблем.

По принцип е ясно как да се реши: има нужда от мултимодални невронни мрежи, които могат да обработват не само звук, но и картина, и канал за миризма, но засега това ще е в бъдеще.

Потенциални ползи

Но има потенциални ползи от възможността да общувате с животни.

Ефективната комуникация с медоносните пчели и други опрашители може да бъде от полза за селското стопанство.

Разграничаването на настроението и разположението на селскостопанските животни може да помогне в грижите за тях.

Разбирането на разговорите в защитена гора може да предупреди природозащитниците за невидима заплаха.

Лабораторните експерименти могат да бъдат значително подобрени, ако мишките могат да споделят своята гледна точка.

Справка: Yossi Yovel et al, AI and the Doctor Dolittle challenge, Current Biology (2023). DOI: 10.1016/j.cub.2023.06.063