Не метеоритът, а вулканите имат основната роля за изчезването на динозаврите

Ваня Милева Последна промяна на 29 ноември 2023 в 07:00 5820 0

Не астероидът е предизвикал гибелта на динозаврите, а вулканите. Колаж на НаукаOFFNews

Унищожаването на динозаврите преди 66 милиона години е драматичен удар върху живота на Земята. Но астероидът, сблъскал се със Земята, е само част от историята, макар и най-зрелищната, сочи ново проучване. Промяната на климата, предизвикана от масови вулканични изригвания, може в крайна сметка да е поставила началото на изчезването на динозаврите, а метеоритът само е нанесъл последния щтрих в картината.

Нов анализ от международен екип от изследователи добавя доказателства към твърденията, че преди това драматично събитие, токсичните ветрове на промяната, наситени със сяра, вече са се носели във въздуха.

Такива са изводите на проучване, публикувано в Science Advances.

Екипът изследва вулканичните изригвания на Деканските капани – обширно и грапаво плато в Западна Индия, образувано от разтопена лава. Изригвайки огромните 1 милион кубически километра лава, те може да са изиграли ключова роля в охлаждането на глобалния климат преди около 65 милиона години.

Изследовани са проби от цял свят - от Индия до Англия и Швеция.

Вулканични зими

Учените изчисляват колко сяра и флуор са атмосферата от мащабните вулканични изригвания 200 000 години преди изчезване на динозаври.

Забележително е, че учените откриват, че отделянето на сяра може да предизвика глобален спад на температурата по света - феномен, известен като вулканична зима.

"Нашето изследване показва, че климатичните условия почти със сигурност са били нестабилни, с повтарящи се вулканични зими, които може да са продължили десетилетия преди изчезването на динозаврите. Тази нестабилност би затруднила живота на всички растения и животни и би поставила началото на изчезването на динозаврите. По този начин нашата работа помага да се обясни това значимо събитие, което довежда до появата на бозайниците и еволюцията на нашия вид", коментира проф. Дон Бейкър (Don Baker), професор в катедрата по земни и планетарни науки на Университета Макгил.

Заедно с други проучвания за нивата на живак, изследването дава знак за достатъчно силна вулканична дейност, за да причини значителни промени в климата.

През 1991 г. тази вулканична дейност бе отхвърлена като фактор за масово измиране, защото се е случила твърде рано, но по-нови проучвания показват, че е възможно времето да е било достатъчно близко, за да окаже значимо влияние.

"Нашите данни сочат, че вулканичната дегазация на сяра от подобна активност може да е причинила повтарящи се краткотрайни глобални спадове на температурата", пишат в своята статия Сара Калегаро (Sara Callegaro), геолог от Университета в Осло, и нейните колеги.

Моделите показват, че продължителните серни емисии от Деканските капани са достатъчни, за да променят значително глобалния климат. Само този вулканичен регион е освободил един милион кубически километра разтопени скали.

Нещо повече, образуването на силно концентрирана лава, съдържаща сяра в Тхакурвади-Буше, в рамките на региона, съвпада с охлаждащия климат от креда, отбелязва екипът.

Докато голяма част от базалта в района обикновено е с ниско съдържание на сяра, това може да означава, че климатът – охлаждащата сяра бавно е изпускана в атмосферата от втвърдената магма след изригванията.

В резултат на това глобалните температури може да са спаднали рязко с до 10°C, между периодите на бързо възстановяване, в рамките на 100 000 години преди метеорът Чиксулуб да нанесе последния си удар.

Тези промени в климата са затруднили живота на цялата флораи фаума, те създават условията за масовото измиране на динозаврите. Фисилизираните останки от кости и черупки на яйца през периода показват глобален спад на нептичите видове динозаври.

Преглед на голямата вулканична провинция Декански капани. (A) Днешно разпространение на Деканските капани в Индия. Пробите, изследвани в това проучване, идват от WG Escarpment, където са запазени най-дебелите и пълни купчини лава. (B) Схематична вулканостратиграфия за Главната вулканична провинция Декан (MDVP) в WG. Докладват се десет образувания от лава и три подгрупи заедно с броя на анализираните проби за всяко образувание. В този списък и в набора от данни са включени три проби (D231, D241 и D244), събрани в Mahabaleshwar, които преди това бяха анализирани от екипа. Кредит: Science Advances (2023). DOI: 10.1126/sciadv.adg8284

Но други проучвания оспорват тази хипотеза и дългогодишният научен дебат между теориите за астероида и вулкана продължава. Някои изследователи предполагат, че астероидът може да е предизвикал по-голямата активност от Деканските капани, други твърдят, че вулканичната активност може дори да е помогнала на живота да се възстанови след астероидния удар.

Аргументите в полза на вулканичните на изригвания като причина се натрупват и в крайна сметка вулканите са предизвикали гибелта на три четвърти от целия живот на Земята по време на масовото измиране Триас-Юра.

"Вулканизмът на Деканските капани поставя началото на глобална биотична криза, многократно влошавайки условията на околната среда чрез повтарящи се кратки вулканични зими", заключва екипът.

Разкриването на тези улики в древни скални проби е постижение. Всъщност нова техника, разработена в Университета Макгил, помага за декодирането на вулканичната история.

Проучването включва изследователи от Италия, Норвегия, Швеция, Великобритания, Съединените щати и Канада. Техните открития отбелязват стъпка напред в събирането на древните тайни на Земята и проправят пътя за по-информиран подход към нашия собствен променящ се климат.

Справка: Sara Callegaro et al, Recurring volcanic winters during the latest Cretaceous: Sulfur and fluorine budgets of Deccan Traps lavas, Science Advances (2023). DOI: 10.1126/sciadv.adg8284