Преди 2,5 милиона години над Антарктида е избухнал астероид

Парчета скала могат да свидетелстват за най-старото известно разпадане на астероид във въздухa

Ваня Милева Последна промяна на 07 февруари 2024 в 00:00 3296 0

Преди около 2,5 милиона години астероид може да се е разпаднал над Антарктида.

Кредит Getty Images

Преди около 2,5 милиона години астероид може да се е разпаднал над Антарктида.

Доказателствата идват от химическия анализ на повече от 100 малки парчета скала, попаднали в леда на Белия континент, съобщават изследователите в Earth and Planetary Science Letters. Моментът прави детонацията във въздуха най-старото известно въздушно взривяване, посочва екипът. В геоложките записи са известни само две други древни въздушни експлозии, датиращи отпреди 480 000 и 430 000 години.

Повърхността на Земята и други скалисти тела е осеяна с видими кратери, причинени от преки удари от астероиди или комети. Но понякога пристигащият обект се разпада във въздуха, преди да достигне повърхността. Тъй като след тях не остава кратер, в геоложките записи има оскъдни доказателства за въздушни взривове.

Въпреки това подобни събития могат да бъдат изключително разрушителни: Когато се случи въздушен взрив - обикновено на височина от няколко до няколко десетки километра - огромната кинетична енергия на идващото тяло се прехвърля в ударна тръба - водовъртеж от смущения в налягането и топлина.

"Цялата енергия се освобождава в атмосферата под формата на ударни вълни и топлинно излъчване", обяснява Матиас ван Гинекен (Matthias van Ginneken), космохимик от Университета в Кент, Англия.

Именно това се случва през 2013 г., след като приблизително 20-метров астероид се разпада високо над руския град Челябинск. Когато възникналата ударна вълна достига земята, тя разбива хиляди прозорци. През 1908 г. над Тунгуска, Сибир, се случва още по-катастрофален въздушен взрив, когато тяло, приблизително три пъти по-голямо от Челябинския астероид, се разпада в атмосферата и изравнява със земята над 2000 кв. км гори.

Сега ван Гинекен и колегите му смятат, че са открили доказателства за въздушен взрив, който се е случил преди между 2,3 и 2,7 милиона години над Антарктида.

Черно-бяла микроскопска снимка на парчета скала, събрани в Антарктида (показани са три). Мащабът на снимката е 50 микрометра.Химическият анализ на микроскопични парчета скала, събрани в Антарктида (показани са три), показва, че те съответстват на вид астероид, известен като обикновен хондрит, който се е разпаднал в атмосферата. Кредит: Matthias van Ginneken

Екипът анализира 116 миниатюрни парченца скала, всяко от които е с размер колкото човешки косъм и много от тях са сфероидни, открити в ледовете на континента. В скалите преобладават минералите оливин и шпинел, което ги прави химически съвместими с вид астероид, известен като обикновен хондрит, заключават изследователите. Освен това точното съотношение на различните форми на кислород в скалите подсказва, че те са се получили при въздушен взрив, чиято ударна вълна е взаимодействала с леда и следователно е достигнала чак до земята.

Такива въздушни взривове са особено разрушителни, отбелязва ван Гиннекен. "Това е все едно огромен факел да докосне земята и да изпари всичко."

Земята е бомбардирана от големи парчета извънземен материал доста често, заявява Джейсън Пърл (Jason Pearl), физик от Националната лаборатория "Лорънс Ливърмор" в Калифорния, който не е участвал в изследването. Според прогнозите събитията от Челябински и Тунгуски тип ще се случват приблизително на всеки 50 и 500 години, обяснява той. Следователно е логично да се открият доказателства за въздушен взрив преди няколко милиона години. "Напълно правдоподобно е събитията да са се случили в този период от време".

Ван Гиннекен се стреми да търси още въздушни взривове в геоложкия запис. Според него трябва да се намерят и други. "Убеден съм, че има още примери."

M. van Ginneken et al. The identification of airbursts in the past: Insights from the BIT-58 layer. Earth and Planetary Science Letters. Vol. 627, February 1, 2024, 118562. doi: 10.1016/j.epsl.2023.118562.

M. van Ginneken et al. Oxygen isotope composition of meteoritic ablation debris from the Transantarctic Mountains: Constraining the parent body and implications for the impact scenario. Meteoritics & Planetary Science. Vol. 47, November 2012, p. 1738. doi: 10.1111/maps.12011.

ИзточникAn asteroid may have exploded over Antarctica about 2.5 million years ago, Science News