Как бавноходките оцеляват в екстремни условия? Най-сетне е ясно

Когато бавноходките се сблъскат с неблагоприятна среда, високите нива на свободни радикали в клетките им предизвикват началото на латентно състояние, в което те могат да издържат на екстремните условия

Ваня Милева Последна промяна на 22 януари 2024 в 00:00 2411 0

Бавноходка, наблюдавана с флуоресцентен микроскоп, с флуоресцентен маркер, подчертаващ някои от нейните органи

Кредит Smythers et al./PLoS ONE (CC-BY 4.0)

Бавноходките са известни със способността си да издържат на екстремни среди – сега знаем как го правят. Малки молекулярни сензори в техните клетки могат да откриват кога се произвеждат твърде много увреждащи молекули, наречени свободни радикали, и предизвикват латентно (спящо) състояние или хибернация.

Понякога наричани тардигради и водни мечки, бавноходките са осемкраки, микроскопични безгръбначни, които могат да бъдат намерени по цял свят. При неблагоприятни условия, като температури на замръзване или интензивна радиация, тези същества се свиват в суха топка, наречена тун, и влизат в състояние на дълбока хибернация. Образуването на тун изисква метаболизъм и синтез на защитна захар, известна като трехалоза, която се придвижва в клетките и замества изгубената вода. Докато са в тун, техният метаболизъм може да спадне до по-малко от 0,01% от нормалното.

"Бавноходките не процъфтяват при екстремни условия, но могат да хибернират", обяснява Дерик Колинг (Derrick Kolling) от Университета Маршал в Западна Вирджиния. "Искахме да разберем как могат да изпаднат в това състояние."

За да проучат, Колинг и колегите му излагат бавноходките на високи нива на водороден пероксид, захар или сол или температури от -80°C, за да предизвикат състоянието тун. В резултат на този стреся бавноходките произвеждат вредни, силно реактивни молекули, наречени свободни кислородни молекули (свободни радикали).

След това свободните радикали влизат в реакция с други молекули, разказва членът на екипа Лесли Хикс (Leslie Hicks) от Университета на Северна Каролина в Чапъл Хил. Най-важното, което екипът установява, е че свободните радикали окисляват аминокиселина, наречена цистеин, един от градивните елементи на протеините в тялото. Тези реакции карат протеините да променят структурата и функцията си, сигнализирайки за началото на състояние на хибернация.

При експерименти, при които окислението на цистеин е било предотвратено, бавноходките не успяват да влязат в състояние на тун.

"Цистеинът действа като вид регулаторен сензор", отбелязва Хикс. "Това позволява на бавноходките да усетят средата си и да реагират на стреса."

Когато условията се подобряват, екипът открива, че цистеинът вече не се окислява, което съобщава на бавноходките да се събудят.

"Дали този защитен механизъм е универсален и дали се среща за всички видове бавноходките - са все важни въпроси", коментира Хикс. "Отговорите може да ни помогнат да разберем по-добре процеса на стареене и дори как да постигнем дългосрочно пътуване в космоса."

Справка: Chemobiosis reveals tardigrade tun formation is dependent on reversible cysteine oxidation