Поляризираната лунна светлина помага на мравките да намерят пътя си към дома

Ваня Милева Последна промяна на 23 април 2024 в 00:00 1872 0

Мравките от рода Myrmecia, които водят нощен живот, използват поляризираната лунна светлина, за да намерят пътя обратно към гнездата си

Два вида австралийски мравки са първите известни сухоземни създания, които използват поляризирана лунна светлина за нощна навигация. Тези животни имат мозък с размер на глава на карфица и лошо зрение, но перфектно намират пътя си към своя мравуняк дори на много слабата светлина, отразена от повърхността на Луната.

Светлината от слънцето и луната се състои от вълни, които трептят в различни посоки, но когато преминат през земната атмосфера се поляризират - вълните се подравняват в една посока. Много животни могат да открият тази полярност в слънчевата светлина и я използват като компас, макар да не виждат директно слънцето.

Лунната светлина обаче е много слаба, колкото една милионна от силата на слънчевата светлина, която все още свети след залез, в здрача преди пълна тъмнина.

Мравката Myrmecia midas, която е местна в Австралия, е първото известно животно, което използва полярността на лунната светлина за навигация, разказва Коди Фреас (Cody Freas) от Университета Макуори в Сидни в статия, публикувана на сайта за препринти по биология bioRxiv.

Кредит: Wikimedia Commons

Някои животни могат не само да различават поляризацията на светлината почти толкова добре, колкото цвета или яркостта, но и да я използват, за да определят посоките на движение. Обикновено такова специфично зрение притежават нощни животни, т.е. ловуват при много слаба лунна светлина. Например такива са прилепите от рода Myotis, които използват поляризирана светлина, за да калибрират вътрешния си магнитен компас и да определят правилната посока на полета.

Доскоро се смяташе, че сред насекомите само торните бръмбари Scarabaeus lamarcki използват поляризацията на лунната светлина. Те правят това не за навигация, а единствено за да търкалят своите топчета (източник на храна) в права линия.

Екипът австралийски изследователи установяват, че освен торните бръмбари, два вида мравки от рода Myrmecia имат "поляризирано зрение". Става дума за видовете Myrmecia pyriformis и Myrmecia midas. Но за разлика от бръмбарите, тези насекоми използват поляризирана лунна светлина специално за навигация.

Тези австралийски мравки излизат да търсят храна след залез слънце и се връщат в гнездата си малко преди зазоряване.

За да разберат как се движат мравките, Фреас и колегите му поставят поляризиращ филтър над тях, когато се връщат в гнездата си, и го завъртат. Филтърът, който променя посоката на поляризация на лунната светлина, принуждава мравките да променят посоката си по предвидим начин.

След като филтърът се премахва, мравките веднага променят курса си обратно към правилния маршрут.

Схеми на поляризационния филтър и експериментална установка. (а) Диаграма на поляризационния филтър. По време на изходящото пътуване към дървото за храна, поляризационният филтър е поставен над мравката с поляризационен e-вектор, завъртян на ±45° от околния e-вектор. (b) Диаграма на измерванията, събрани по време на теста на поляризационния филтър. Кредит: Cody Freas

"Мравките се движат по земята под храсти и дървета, така че рядко виждат слънчева или лунна светлина. Но те имат "прозорец" в короните на дърветата, където отиват да търсят сладък сок, който се отделя от листата и младите филизи. Тогава небето се отваря за тях и се появяват поляризирани светлинни модели. Тази светлина е достатъчна, за да се поддържа "небесния компас" през цялата нощ", обяснява Фреас.

Схема на поляризационен филтър и промени в лунната поляризирана светлина. Кредит: Cody Freas

Освен това изследователите установяват, че по време на новолуние, когато луната не се вижда на нощното небе, мравките са много по-малко склонни да търсят храна.

Справка: Polarised Moonlight Guides Nocturnal Bull Ants Home; Cody A Freas, Ajay Narendra, Trevor Murray, Ken Cheng