5 начина за манипулиране на човешкия мозък - част II

Наука ОFFNews Последна промяна на 25 май 2015 в 08:50 29250 0

Учените са напреднали много в изследването на работата на човешкия мозък. Ето още 5 начина, по които са се научили да го манипулират.

1. Ефект на Макгърк

Ние използваме зрението си за да разберем какво чуваме. Но понякога, то може да ни насочи погрешно. Ако на видеото жената произнася "ба-ба-ба", но изглежда като че ли произнася говорят "га-га-га", а умът ви кара да мислите, че казва нещо, което звучи по-близо до това, което виждате, например, "да-да-да". Вашият мозъка се опитва да придаде смисъл на конфликта между това, което вижда и това, което чува.

Така че, не винаги може да вярваме на това, което чуваме, а този ефект е по-силен при определени звуци, особено съгласните двойки.И все пак, когато затворите очи, правилно ще чуете "ба-ба-ба", защото това, което виждате, няма да наруши вашето възприятие.

Дори и да знаете какво се случва, все пак ще изпитате ефекта. Ефектът Макгърк се случва при всички езици, които са били тествани, дори ако картината и звукът са малко извън синхрон.

2. Електростимулация на творчеството

Учени от Университета на Северна Каролина са въздействали върху мозъците на доброволци с ток за да тестват ефекта му върху креативността им. Целта била да се създадат алфа трептения във фронталния кортекс на мозъка им, защото този вид мозъчни вълни са свързани с творчеството. Алфа колебанията обикновено се случват, когато се отпуснем и си затворим очите. Те са свързани с мечтания, дълбок размисъл и генериране на идеи.

20-те доброволци на възраст от 19 до 30 г. получили теста на Торънс за творческо мислене  два пъти, веднъж, когато са получили електростимулация на мозъка, създаваща алфа трептения и веднъж с фалшива стимулация за контрола. Доброволците не знаят кога са реалните електростимулации.

Резултатите са впечатляващи. Участниците показват средно около 7,4% по-високи резултати от теста, когато са били под въздействието електростимулациите. "Това е доста голяма разлика, когато става въпрос за творчество", заяви изследователят Флавио Фрохлич (Flavio Frohlich). "Няколко участници показаха невероятни подобрения в креативността. Това бе един много ясен ефект."

Възможно е да има по-лесен начин за повишаване на креативността. Според проучване от 2009 г., цветовете могат да повлияят на вашето въображение. Ако искате да генерирате повече творчески идеи стойте в синя стая . Ако искате да бъдете по-точни - влезте в червена стая.

3. Телепортация

Снимка: Arvid Guterstam

За да определи къде е вашето тяло, мозъкът ви непрекъснато оценява информацията от сетивата. Предишни изследвания са показали, че плъховете имат клетки в мозъка си, които действат подобно на GPS-навигатор и определят положението на тялото в пространството. Това откритие е удостоено с Нобелова награда през 2014 г. за физиология и медицина.

Учени от Каролинския институт в Швеция са продължили този експеримент, но вече върху хора. Доброволци са поставени в скенер с устройство (шлем, слушалки) за виртуална реалност.

Мозъчни области, в които учените могат успешно да декодират усещането за собственото местоположение на участниците чрез моделите на невронната дейност. Схема: Malin Björnsdotter/Arvid Guterstam.

Посредством камери, свързани със шлема, участникът "вижда" от гледната точка на лежащ човек в друга част на стаята. За да създаде усещане за преживяване, изпитателят докосва тялото на участника, който "вижда", че другият е докоснат точно по същия начин.

"В рамките на секунди, мозъкът слива усещането за докосване и визуалната информация от новата гледна точка, в резултат се получава илюзия за притежаване на чуждо тяло и за друго положение на тялото в стаята, извън физическото тяло на участника ", казва Арвид Гутерстам (Arvid Guterstam), водещ автор на изследването, публикувано в научното списание Current Biology .

За да се тества допълнително илюзията, учените заплашвали с нож другото тяло. Това довело до изпотяване и повишаване на нивото на невронната активност в центровете в мозъка, отговарящи за страха. Това предполага, че мозъкът тълкува чуждото тяло като свое. Когато след това се престорили, че нападат човека в скенера с гумен чук, резултатите показали спокойна реакция, което означава, че участникът в опита си мисли, че атаката се случва с някой друг в стаята, а не с него.

4. Мозъчен писец

Снимка: smithsonianmag.com

Мозъчният писец (Brainwriter), който все още се разработва и теста, ще даде възможност на хората с увреждания да използват своите мисли без клавиши или мигане. Използвайки шлем с електроди за записване на мозъчната дейност, технологията за проследяване на движенията на очите и безплатен софтуер, те ще могат пренасят думи или идеи на компютър в писмен вид като придвижват курсора само с поглед.

5. Илюзия за невидимо тяло

Друг експеримент в Каролинския институт в Швеция показа как може да се създаде усещане за невидимост. В тест, включващ 20 души, 75% имали илюзията.

За експеримента на участника е сложен шлем за виртуална реалност, свързан с камери, сочещи към празно пространство. Изследователят докосва корема на участника, а последният вижда, че той пипа празното пространство по същия начин. Когато мозъкът на участника се опита да съчетае това, което се вижда и чувства, за да определи къде е, усеща, че тялото му го няма, то е невидимо, празно пространство.

Специалистите се надяват, че резултатите от този тест ще помогне за лечение на различни фобии. В бъдещи експерименти, учените искат да видят как невидимостта ще повлияе моралните избори.