Съществуват редовни сезонни промени в моралните ценности на хората, разкрива ново проучване на Университета на Британска Колумбия (UBC).
Откритието има потенциални последици за политиката, правото и здравеопазването - включително за времето на провеждане на избори и съдебни дела, както и за обществената реакция при здравна криза.
Изследването, публикувано тази седмица в Proceedings of the National Academy of Sciences, анализира отговорите на анкети от над 230 000 души в САЩ в продължение на 10 години и разкрива, че възприемането на определени морални ценности от хората варира в зависимост от времето на годината. Сезонните модели се появяват и в по-малки извадки от данни от Канада и Австралия.
"Подкрепата на хората за моралните ценности, които стимулират сплотеността и конформизма на групата, е по-силна през пролетта и есента, отколкото през лятото и зимата", заявява Йън Хом (Ian Hohm), първи автор на изследването и докторант в катедрата по психология на UBC.
"Моралните ценности са фундаментална част от начина, по който хората вземат решения и формират преценки, така че смятаме, че това откритие може да е само върхът на айсберга, тъй като има значение за всякакви други последващи ефекти."
От 2009 г. насам сайт, създаден от изследователи в областта на социалната психология, събира данни от проучвания, които измерват одобрението на участниците към пет морални ценности:
Лоялност (Вярност): Преданост към групата и поддържане на силни групови връзки.
Авторитет: Зачитане и следване на ръководството и установените правила.
Добродетелност: Подчертаване на важността на добродетелта, почтеността, непорочността и спазването на традициите.
Грижовност: Приоритет на добротата и предотвратяването на вредата за другите.
Справедливост: Осигуряване на еднакво отношение към всички.
Лоялността, авторитетът и добродетелта се наричат от изследователите "обвързващи" ценности, защото стимулират съобразяването с груповите норми. Те също така са в тясно съответствие със съвременния политически консерватизъм. Грижовността и справедливостта могат да се смятат за по-либерални ценности, с техния фокус върху индивидуалните права и щастие. Изследванията показват, че всички те ръководят преценките на хората за правилно и неправилно.
Изследователите установяват, че респондентите подкрепят " обвързващите" ценности по-силно през пролетта и есента, но не толкова силно през лятото и зимата - модел, който е забележително постоянен в продължение на 10 години.
Те също така откриват доказателства, че лятното намаляване на одобрението на обвързващите морални ценности е по-силно изразено в районите с по-екстремни сезонни климатични различия.
Възможно обяснение на тревожността
Изследването наблюдава потенциална връзка между тези сезонни морални промени и нивата на тревожност, като използва мащабни данни за сезонната тревожност, предоставени от д-р Брайън О'Шей (Brian O'Shea), съавтор на статията и доцент по психология в Университета в Нотингам.
"Забелязахме, че нивата на тревожност достигат своя връх през пролетта и есента, което съвпада с периодите, когато хората подкрепят по-силно обвързващите ценности", коментира д-р Марк Шалер (Mark Schaller), старши автор на изследването и професор по психология в UBC. "Тази корелация предполага, че по-голямата тревожност може да подтиква хората да търсят утеха в груповите норми и традиции, поддържани от обвързващите ценности."
Последици за политиката, правото, здравеопазването и социалните отношения
Констатациите имат широкообхватни последици, като потенциалните примери включват:
Избори: Моментът на провеждане на изборите може да окаже влияние върху резултатите, тъй като промените в моралните ценности влияят върху политическите мнения и поведение.
Правни решения: Моментът на съдебните процеси и правните решения може да бъде повлиян от сезонните колебания в моралните ценности, тъй като тези, които подкрепят "обвързващи" ценности, са склонни да бъдат по-сурови към онези, които извършват престъпления и нарушават социалните норми.
Реакция на болестите: По време на пандемията COVID-19 степента, в която хората са спазвали указанията за социална дистанция и са се ваксинирали, е била повлияна от техните морални ценности. Познаването на тези ценности, които се променят в зависимост от сезоните, може да помогне за изготвянето на по-ефективни здравни кампании.
Междугрупови предразсъдъци: Сезонните промени в моралните ценности могат да повлияят на начина, по който хората гледат на чужденците или на тези, които не отговарят на груповите норми.
Изследователският екип планира да навлезе по-дълбоко във връзките между тревожността и моралните ценности и да проучи как тези сезонни модели влияят върху предразсъдъците и правните преценки.
Справка: Ian Hohm et al, Do moral values change with the seasons?, Proceedings of the National Academy of Sciences (2024). DOI: 10.1073/pnas.2313428121
Източник: Study finds seasonal shifts in moral values, Erik Rolfsen, University of British Columbia
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари