Уникално откритие на древна погребална градина в Египет (видео)

NaukaOFFNews Последна промяна на 11 май 2017 в 09:58 10246 0

Снимка: CSIC Communication

Испански учени откриха погребална градина на 4 000 години на хълма Дра Абу Ел-Нага край Луксор, Египет. Макар тези градини да са известни на археолозите от рисунките в гробниците, за първи път до този момент такава е откривана в Египет.

Уникалното ботаническо откритие, направено след 16-годишни разкопки, ще помогне на археолозите да научат повече за живота в някогашните земи на Тива (днес Луксор). По времето на изграждането на градината Тива е била столица на обединеното царство на Горен и Долен Египет.

Откритието е направено в рамките на проекта Djehuty, воден от проф. Хосе Мануел Галан (José Manuel Galán) от Испанския национален изследователски съвет (CSIC), съобщава Live science.

Преди около 4 000 години в Древен Египет пейзажите са били оформяни в правоъгълни погребални градини, пълни с марули, храсти и дървета.

Откритата градина е правоъгълна, издигната на около 0,5 м над земята и разделена на отделни легла, всяко от които с площ по 30 кв/см. В древни времена две дървета са били посадени в градината, обяснява Хосе Мануел Галан.

"За първи път е открита физическа градина и за първи път археологията може да потвърди, това за което се е досещала от иконографиите", допълва той. Анализ на градината ще разкрие какви точно растения и метеорологични условия е имало в древна Тива, уточнява Галан.

Снимка: CSIC Communication

Растенията са имали повече символично и ритуално значение, обясняват археолозите. "Градината ще ни предостави и информация за религиозните вярвания и практики, както и за културата и обществото по времетона 12-тата Династия", допълва Галан (12-тата Династия е господствала между 1939 г.пр.н.е. до 1760 г.пр.н.е.).

Например, известно е, че палмата, сикомората (смокиня) и персеята (авокадо), са свързвани със силата на възкресението. Растения като марулята пък са свързвани с плодородието и от там завръщането към живота, обяснява Галан.

"Трябва да изчакаме, за да видим какви растения ще идентифицираме чрез анализа на семената, които събрахме. Това е вълнуващо и уникално откритие, което отваря множество посоки за изследване", като религиозни вярвания, погребални практики и ботаника, уточнява още Галан.

Сикамора е асоциирана с небесната богиня Нут и е символ на възкресението и прераждането, обясняват учените. "В египетската митология Слънцето преминава всяка нощ през тялото на Нут и тя го ражда наново по време на изгрев всяка сутрин - тази идея за възраждането е обвързана с погребалните вярвания за хората, за задгробния им живот след смъртта им на земния свят", обяснява Майкъл Оуки (Michael Oakey), вице-председател на египтоложкото общество на Съсекс за изданието IBTimes.

Открита е и купа за плодове, която вероятно е била дар за боговете; Снимка: Egypt ministry of Antiquities

Градината, която е сравнително малка - 3 на 2 метра, е открита в открит двор на входа на каменна гробница от Средното Кралство, вероятно от 2 000 г. пр.н.е Различните легла на градината вероятно са съдържали различни видове растения. В центъра й има две легла, поставени по-високо от останалите, където вероятно са били посадени малки дървета или храсти, смятат археолозите.

За тяхна изненада откриват в единия ъгъл на градината останки от храста Тамариск (Ракитовица) заедно с корените и 30-сантиметрово стъбло. Точно до него пък е намерена купа, с останки от фурми и други плодове, вероятно положена като дар за боговете.

Редом до стената на гробницата археолозите откриват малък параклис, изграден от тухли от кал, с три каменни надгробни камъни вътре в него, известни като стела. Тези стели обаче, са датирани от 13-тата Династия, което означава, че са направени след създаването на градината.

Единият от надгробните камъни е принадлежал на Ренеф-сенеб, а другият на "войника" ("гражданин") Хемеми - син на господарката на къщата, Сатидену", съобщават учените. Всеки камък е имал препратка към Монту - местен бог, и към боговете на подземното царство Птах, Сокар и Озирис.

"Тези открития подчертават важността на района около хълма Дра Абу ел-Нага като свещен център за широк кръг от поклонически дейности по време на Средното Царство. Това ни помага да разберем високата гъстота от гробници в по-късни времена, както и религиозният символизъм, който този район от некрополи притежава", обяснява Галан.

Кадри на откритите стели в района на градината; Снимка: Egypt ministry of Antiquities