Вашето ДНК вече може да бъде събрано от плажния пясък и дори от въздуха

Звучи като научна фантастика, но наистина се случва

Ваня Милева Последна промяна на 22 май 2023 в 00:01 7790 0

Човешка ДНК може да се извлича от въздух и вода

Кредит Free photo

Човешка ДНК може да се извлича от въздух и вода. Нарушава ли това правата ни?

Признаци на човешки живот могат да бъдат намерени почти навсякъде. Ние кашляме, кихаме, отделяме и изхвърляме малки парчета от нашата ДНК на безброй места, от морската вода до отпечатъците на плажа. Сега учените могат да съберат много повече качествена човешка ДНК от вода, пясък и въздух, отколкото се смяташе за възможно. Това повдига много етични въпроси относно неприкосновеността на личния живот.

Изследователи от Университета на Флорида съобщават, че получената ДНК е с толкова високо качество, че могат да идентифицират мутации, свързани с болести, и да определят генетичния произход на популациите, живеещи наблизо. Те също така могат да съпоставят генетична информация на отделни участници от изследването.

Идентифициране на eДНК

Изследователите вземат проби от водатаЛесно секвенираната ДНК, събрана от околната среда, предоставя както възможности, така и предизвикателства за учените. Кредит: Todd Osborne.

ДНК, която организмът отделя в околната среда, е наречена екологична ДНК или еДНК (environmental DNA). Учените са събирали и секвенирали eДНК в продължение на десетилетия от проби от почва или вода, за да наблюдават биоразнообразието, дивата природа и патогените. Тези инструменти са много полезни за проследяване на редки или неуловими застрашени видове, тъй като наблюдението може да бъде трудно.

Изследователите от Университета на Флорида обикновено използват eДНК, за да изучават застрашени костенурки и вирусните тумори, към които са податливи. Костенурките отделят много ДНК, докато пълзят по плажа на път към океана, след като се родят. Пясъкът, изгребван от техните следи, има достатъчно ДНК, за да даде ценна информация на изследователите за костенурките.

Но този път не костенурките са обект на изследване. Екипът подозира, че пробите, които са използвали за изследване на костенурките, имат ДНК от други видове, включително хора. За да разберат по-добре това, те вземат проби от няколко места във Флорида, включително в океана, реките и плажовете. И с изненада откриват човешка ДНК, чието качество е подходящо за анализ и секвениране.

С тези части от генетичен материал би могло да се разкрие информация за хората по тази ДНК. Изследователите откриват мутации, свързани с аутизъм, диабет и очни заболявания. Демографската информация в пробите до голяма степен съвпада с тази на хората в района, където е открита eДНК, и учените дори могат да определят генетичното потекло.

Изследователите тестват допълнително тази техника, събирайки водни проби от река в Ирландия, където също лесно откриват човешка ДНК. Накрая те събират проби от въздух от стая в болница за диви животни във Флорида. Изследователите възстановяват ДНК, съответстваща на хората, животните пациенти и обикновените вируси по животните, присъстващи в стаята по време на събирането.

„Човешката eДНК може да представи значителен напредък в изследванията в толкова разнообразни области като консервация, епидемиология, криминалистика и земеделие“, пишат изследователите в публикация в The Conversation. Ако се борави правилно, може да помогне на биолозите да наблюдават раковите мутации и археолозите да открият неоткрити селища, добавят авторите.

Съществуват обаче и много етични последици, свързани с умишленото или непреднамерено събиране и анализ на човешка еДНК. От него може да бъде получена информация, която може да бъде идентифицирана, а достъпът до това ниво на подробности за лица или групи идва с отговорности относно съгласието и поверителността, добавят изследователите.

Това предизвиква много въпроси, коментират авторите. Кой трябва да има достъп до човешка еДНК? Трябва ли тази информация да бъде публично достъпна? Необходимо ли е съгласие преди вземане на проби и от кого? Ето защо ще е необходимо да се въведат правила, за да се гарантира, че събирането, анализът и съхранението на данни се извършват по подходящ начин, добавят изследователите.

„Политиците, научните общности и други заинтересовани страни трябва да приемат сериозно събирането на човешка eДНК и да балансират съгласието и поверителността срещу възможните ползи от изучаването на eДНК. Повдигането на тези въпроси сега може да помогне да се гарантира, че всички са наясно с възможностите на eДНК и да предостави повече време за разработване на протоколи“, пишат авторите на статията в The Conversation.

Справка: Whitmore, L., McCauley, M., Farrell, J.A. et al. Inadvertent human genomic bycatch and intentional capture raise beneficial applications and ethical concerns with environmental DNA. Nat Ecol Evol (2023). https://doi.org/10.1038/s41559-023-02056-2