На 25 януари 1627 е роден Робърт Бойл, бащата на модерната химия

Наука ОFFNews Последна промяна на 25 януари 2023 в 00:00 17361 0

Робърт Бойл

Кредит Wikimedia Commons

Робърт Бойл

Робърт Бойл е роден в семейството на ирландски граф, аристократ от времето на Елизабет I.

Той превръща химията в научна дисциплина.

Неговия знаменит закон, открит независимо от Мариот, стана един от фундаменталните закони на химията и увековечава името на Бойл. Законът на Бойл-Марион гласи, че при постоянна температура и маса на идеалния газ, произведението на неговото налягане и обем ще е постоянно.

Всъщност Бойл открива закона през 1662 година, а Мариот през 1676 година. Но и ирландците, и французите отхвърлят името на другия физик от името на закона. Днес той носи името и на двамата.

Анимация, показваща връзката между налягането и обемът, когато масата и температурата са константа.

Като наследник на старинно аристократическо семейство, той по традиция учи в колежа Итън. После баща му го изпраща да продължи образованието си в Европа и в съответствие с представите на своето време, той изучава философия, право, математика.

Благодарение на доброто си финансово състояние Бойл оборудва лаборатория в Оксфорд и се занимава с експерименти и техния анализ. Той експериментира с въздушна помпа и като резултат от тези експерименти, открива закона, който го направи прочут. Експериментира и с празните пространства и въвежда термина вакуум. По негови думи, гледа на химията не като лекар или алхимик, а като философ.

Именно Бойл въвежда в химията понятието "анализ" и първи се опитва да разбере, какво е това химически елемент. Бойл обяснява физичните и химичните промени на материята с включването и изключването на атоми, отрича ​​съществуването на четирите елемента (според Аристотел) и прави проникновеното предположение, че истинските елементи ще се открият при последователното разлагане на веществата.

Освен всичко останало Бойл открива, че извлек от някои растения може да променя цвета си, според това дали е под въздействие на киселини или основи. Особено добре се представя в тази роля вещество, добивано от лишеи, което нарича лакмус, а от извлек от жълъди, смесен с железни соли, се получава разтвор с черен цвят, който е използван широко като мастило