Наблюдаван е взрив на нова "на живо" за първи път

Наука ОFFNews Последна промяна на 18 август 2016 в 11:43 14242 2

Кредит K. Ulaczyk/Warsaw University Observatory

Астрономи за първи път са успели да направят снимка на избухването на звезда преди, по време и след като се превръща в нова, съобщава Science news.

Изследването и резултатите от наблюденията на полски астрономи от Университета на Варшава е публикувано в списание Nature.

Класическите нови в двойни звездни системи избухват циклично на всеки 10 000 до един милион години. Затова информацията за това как се държат между изригванията е оскъдна по разбираеми причини.

Авторите на статията са имали късмет, благодарение на участието си в проекта OGLE (Optical Gravitational Lensing Experiment).

В рамките на този проект, посветен на търсенето на тъмна материя, учените периодично са правили снимки на една и съща област на небето. През 2009 г. там избухва нова и астрономите случайно получават снимки на двойна звездна система, предшестващи експлозията й.

Двойната система, наречена Nova Centauri 2009 и отдалечена от нас на разстояние 20 хиляди светлинни години, се състои от изразходила горивото си звезда, известна като бяло джудже, и по-голяма звезда.

Новата възниква, когато бялото джудже "изяде" своя звезден спътник, издърпвайки водорода от другата звезда със силната си гравитация (което е отразил художникът в илюстрацията най-горе).

"Разстоянието между двете звезди е много малко - около един слънчев радиус. Представете си, че вътре в Слънцето се въртят една около друга две звезди", - коментира Пшемислав Мроц, съавтор на работата.

Когато обвивката на бялото джудже, обикновено от въглерод и кислород, стане достатъчно дебела и гореща, започва спонтанна реакция на синтез - експлозията издухва обвивката и бялото джудже става 10000 пъти по-ярко.

Снимка на V1213 Cen/J. Skowron / Warsaw University Observatory

Какво ще се случи след това?

Теоретиците смятат, че системата не се връща просто в изходна позиция. Вместо това, експлозията загрява звездата-спътник  няколко века, което води до увеличено прехвърляне на водород към бялото джудже. Скоростта после се забавя до тънка струйка, след което двойката "заспива зимен сън", докато бялото джудже натрупа отново критична маса водород.

Това сценарий вече е подкрепен от това последно наблюдение. Учените докладват в Nature днес, че в годините преди V1213 Cen да експлодира, тя е показвала кратки, неравномерни увеличавания на яркостта, типични за ниски скорости на прехвърляне на водород. В годините след взрива, двойката е два порядъка по-ярка и с по-стабилна светимост, което показва много по-висок водороден поток. Сега новата започва да избледнява, за да изпадне в състояние на "зимен сън", в което ще престои до следващата си красива експлозия след няколко хиляди години.

Росен

18.08 2016 в 18:32

Заглавие "Наблюдаван е взрив на свръхнова "на живо" за първи път"
Цитат: "Астрономи за първи път са успели да направят снимка на избухването на звезда преди, по време и след като се превръща в свръхнова, съобщава Science news."
От текста на статията и от цитираните оригинали става ясно, че се касае за НОВА, а не за СВРЪХНОВА. Въпреки сходните названия, двете неща са доста различни.

18.08 2016 в 17:42

Добре де, защо досега не съм видял никъде реалитична картина на акреционен диск? Или даже смислено изображение на приливно деформирана звезда?