НАСА: Меркурий е все още "жив" геоложки

Наука ОFFNews Последна промяна на 27 септември 2016 в 10:00 4034 0

Кредит NASA

На Меркурий има следи от скорошни тектонични процеси, което означава, че планетата е все още "жива" геоложки, показа анализ на последните изображения от разбилата се на повърхността й сонда "Messenger", съобщи НАСА

Резултатите са докладвани в статията в октомврийския брой на списание Nature Geoscience.

Сондата "Messenger" (MErcury Surface, Space ENvironment, GEochemistry, and Ranging) бе изстреляна  през 2004. Тя стана първият апарат, изпратен до Меркурий след сондата Маринър-10 , летящи в непосредствена близост до Меркурий на 16 март 1975.

През април 2015 "Messenger" бе разбит на повърхността на Меркурий след изчерпването на запасите му от гориво.

Той е малък, горещ и при това се свива. Изненадващи нови изследвания показват, че Меркурий се свива дори и днес,  като тектонски активна планета. нимка: NASA/JHUAPL/Carnegie Institution of Washington/USGS/Arizona State University

Изображенията, получени чрез "Messenger" показаха незабелязани преди това разломни гънки - подобни на стъпала (lobate scarps). Тези гънки са достатъчно малки, което кара учените да предположат, че са геоложки млади, което означава, че Меркурий продължава да се свива и че Земята не е единствената тектонски активна планета в нашата Слънчева система, както се смяташе досега.

Най-важното е, че тези пукнатини пресичат или са вътре в много малки кратери с диаметър десетки метра, тоест образувани наскоро.

"Младата възраст на малките гънки означава, че Меркурий се присъединява към Земята като още една тектонски активна планета, с нови разломи, вероятно образуващи се с продължаващото и днес охлаждане на вътрешността на Меркурий и свиването на планетата", подчертава водещият автор Том Уотърс (Tom Watters), старши научен сътрудник от Музея Смитсониън по авиация и космонавтика във Вашингтон, окръг Колумбия.

Малките грабени (тесни линейни корита), само десетки метра широки (оградени в квадрат и показани с бели стрелки), вероятно са резултат от нагъването на земната кора, трябва да са много млади, за да оцелеят след продължително метеоритно бомбардиране.

Присъствието на пукнатините в младите кратери показва, според Уотърс, че геоложките процеси на Меркурий не са спрели преди 4-3,8 милиарда години, веднага след охлаждането на неговите недра, а са продължили почти досега, преди около 50 милиона години или дори още по-късно.

Ако Меркурий е "жив" от геоложка гледна точка, то това означава, че мантията и ядрото му се охлаждат е много по-бавно, отколкото се очакваше. По този начин, ако констатациите на Уотърс и колегите му се потвърдят, учените ще трябва да се преразгледат всички теории, които описват процесите във вътрешността на Меркурий.