Публикувана е най-голямата карта на активни свръхмасивни черни дупки или квазари (видео)

Ваня Милева Последна промяна на 19 март 2024 в 12:43 3558 0

Тази схема от изследването показва разпределението на небето на квазарите в новия каталог Quaia в галактически координати. Сивият регион в центъра е Млечният път, сляпо петно ​​в каталога на Quaia.

Кредит . Storey-Fisher et al. 2024

Публикувана е най-голямата карта на активни свръхмасивни черни дупки във Вселената. Тези черни дупки образуват активни галактически ядра, или както се наричат още - квазари. Картата съдържа не по-малко от 1.3 милиона квазара, простиращи се назад във времето до 1.5 милиарда години след Големия взрив.

Картата е триизмерна и се различава от предишните каталози на квазари, според Дейвид Хог (David Hogg) от Центъра за компютърна астрофизика на института Flatiron, Ню Йорк.

Авторите наричат ​​своя каталог Quaia, защото данните идват от космическия кораб Gaia на Европейската космическа агенция. Мисията на Gaia е да картографира около един милиард обекта в Млечния път, предимно звезди. И изпълнява мисията си с изключителна точност. Но сред множеството звезди, които Гея е картографирала, има голям брой квазари далеч отвъд Млечния път. Това генерира името "Quaia".

Тази инфографика помага да се обясни Quaia, новият каталог от 1,3 милиона квазара. Кредит: ESA/Gaia/DPAC; Lucy Reading-Ikkanda/Simons Foundation; K. Storey-Fisher и др. 2024

Квазарите са най-ярките обекти във Вселената. Най-мощните са хиляди пъти по-ярки от цели галактики. Те са видимата част от свръхмасивната черна дупка в центъра на галактиките. Интензивната светлина идва от газ, притеглен от черната дупка, който се нагрява и излъчва светлина в няколко дължини на вълната.

Тази фигура показва пет различни квазарни карти, създадени от учени, използващи различни данни и методологии. Създателите на Quaia казват, че неговите червени премествания са по-точни от останалите, заедно с други свойства. Кредит: K. Storey-Fisher et al. 2024

Големите галактики имат свръхмасивни черни дупки в своите центрове. Дори тези, които са бегло запознати с космоса, знаят, че черните дупки могат да засмукват всичко, дори светлината. Но макар черните дупки да привличат околния газ към себе си, не отива целият газ в дупката, отвъд хоризонта на събитията. Голяма част от газа образува въртящ се акреционен диск около черната дупка.

Свръхмасивните черни дупки не винаги активно поглъщат материал, с други думе "се хранят". Но когато една свръхмасивна черна дупка се храни активно, се нарича активно галактическо ядро ​​(AGN). Когато материалът в диска се върти, той се нагрява. Докато се нагрява, той излъчва електромагнитно излъчване с различна дължина на вълната. Може да изстрелва и струи, наречени джетове.

Акреционният диск около черната дупка произвежда огромната радиация, която е толкова голяма, че, гледана от Земята, цялата галактика е засенчена от AGN и ние виждаме само светло петно.

Когато астрономите за пръв път започват да откриват тази светлина, те разбираха само, че това са обекти, които излъчват радиовълни. Името квазар означава квазизвезден радиоизточник. Но с течение на времето астрономите научават повече и е приет терминът активно галактическо ядро. Терминът квазар все още се използва, но сега като подклас на AGN, които са най-ярките.

Квазарите обитават галактики, които са заобиколени от огромни ореоли от тъмна материя. Астрономите смятат, че има връзка между ореолите на тъмната материя и квазарите. Ореолите тъмна материя могат да насочват повече материя към центъра на галактиката, захранвайки свръхмасивната черна дупка и разпалвайки квазара и дори подпомагайки образуването на по-масивни галактики.

С изследването на квазарите астрономите също искат да научат повече за тъмната материя във Вселената.

>Видео по-горе: Графично представяне на 3D картата на квазарите. Земята е в средата. Празните зони възникват, защото Млечният път блокира нашата видимост към далечните квазари. Кредит: ESA/Gaia/DPAC; Lucy Reading-Ikkanda/Simons Foundation; K. Storey-Fisher и др. 2024 г

Справка: Kate Storey-Fisher et al, Quaia, the Gaia-unWISE Quasar Catalog: An All-sky Spectroscopic Quasar Sample, The Astrophysical Journal (2024).

Източник: This New Map of 1.3 Million Quasars Is A Powerful Tool, universetoday