Роскосмос има намерение да използва своите ракети многократно, също като SpaceX, заяви генералният директор на Роскосмос Игор Комаров на 11 април в ефира на руската програма "Мнение".
Наскоро американската компания SpaceX успешно приземи първата степен на ракетата Falcon 9 върху плаваща платформа и ще бе доставена до базата. Илон Мъск заяви, че тя може да се използва 10-20 пъти, а "с малък ремонт" - до 100 пъти. Дори и да е малко преувеличено, тази технология би снижила значително цената на ракетата и пренасянето на 1 кг товар в орбита. По този начин SpaceX ще може да се конкурира ефективно с евтиния руски космически транспорт.
"Предстои много работа, за да се докаже ниската цена и срока на откупуване на проекта. И освен това, надеждността му. Един път може да се кацне, но да се твърди, че степента ще бъде използвана 20 пъти подред без съществени изменения, само прахта да й се избърше ... все още трябва да се поработи сериозно върху това", - заяви генералният директор на държавната корпорация Роскосмос Игор Комаров по руския канал "Русия 24". Той се съгласи, че компанията на Илон Мъск е един от основните конкуренти на пазара на ракетите носители: "Тази компания наистина използва нови подходи и не дава покой на никого".
Основният начин на действие на конкуренцията е намаляването на разходите. "Виждаме, че конкуренцията на пазара за изстрелване на товари в космоса се разраства, а това изисква сериозно внимание за намаляването на разходите. Ние имаме първите резултати. Вече успяхме да намалим разходите аа "Протон". Активно се работи със "Союз". Също така работим по автоматичните космически апарати."
Но за да се конкурираме на пазара на ракетни услуги със SpaceX, Русия в бъдеще ще използва възвръщаеми степени. В тази посока вече се работи, въпрос само на време е въвеждането на такива степени за търговска експлоатация, заяви Игор Комаров.
Задачата на Русия е да остане лидер в областта на космическите изследвания и космическите дейности. "В някои области ние запазихме водеща роля. Това важи и за пилотираните космически полети, и за ракетите носители: делът на пазара на ракетните услуги ние със сигурност заемаме първо място. И в областта на договорите за двигатели, които са сключени в последно време и интересът от страна на различни страни към нашите двигатели показват, че наистина сме лидерите в тези области," - заяви генералният директор на Роскосмос.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
5
16.04 2016 в 18:43
Там после сменят толкова неща, че е по-евтино да се направи ново. Американските бяха грешка, а Бурана беше силово решение "отгоре". За да има поне някакъв смисъл, после физиците и инженерите го доизмислиха, така че с тия крила да може не само да каца, а и да се гмурка в атмосферата, и после пак да я напуска. Но той беше бомбардировач, не друго, за него така и не разработваха научна програма.
4
16.04 2016 в 18:37
Ми, щото са избрали такава активна схема. Използват двигателя за спирачка. Напълно законна схема, трагичното и е, че намалява полезния товар с толкова, колкото гориво трябва за кацането. Това е много. И че иска двигател с гарантирано мнократно запускане, а чак толкова сигурно нещо на света има само едно - НК-33. Въпреки истеричното поведение на Бодрум, който видимо слабо различава ракетен двигател, от електрическа косачка.
Парашутите ги забрави. Това нещо се връща почти от орбита - много отвисоко. И е много тежко. При такава маса и такава скорост, даже горивото за връщане тежи по-малко, и има по-малък обем от парашут, който би свършил работа. Да не говорим, че свръхзвуковия парашут сам по себе си е нерешена задача, а хиперзвуков - вероятно нерешима по принцип.
Крилата са възможно най-калпавия вариант - те и изядоха совалките. Тежат, горят, струват. В крайна сметка с тях е по-зле отколкото без тях, а повторния полет е условно със същото изделие.
3
15.04 2016 в 09:21
2
13.04 2016 в 22:07
Но ако има някой, който би изкарал пари от "обречена" кауза, то това е Илон Мъск.
НАСА се дъни с ракетите, защото корупцията там е жестока и за милиарди се измислят някакви безумни решения -- като химикалката за безтегловност.
Ако има спасение за американската космическа индустрия, то то е в нови частни компании.
Предимството на руснаците е, че тези, които правят Протон и Съюз им произвеждат и балистичните ракети -- затова и контрола там е жесток ... КГБ грешки не прощава. Освен това ракетите са им прости и лесно се правят масово.
1
13.04 2016 в 18:54
Последни коментари