Ще стане ли синът на Рогозин руският Илън Мъск? Експертите са скептични

НаукаOFFNews Последна промяна на 21 август 2018 в 07:31 6856 1

Замислената да конкурира разработките на Илън Мъск руска многократно използваема ракета, според експертите е безперспективна от гледна точка на рентабилност.

Ракетата е предложена от сина на Дмитрий Рогозин Алексей Рогозин, подчертава руският научно-популярен сайт Naked Science.

Модата на ракетите за многократно използване достигна и Русия. Във всеки случай все по-често се говори за разработването на обещаваща ракета за повторна употреба, която би направила конкуренция на SpaceX на Илън Мъск. Подобно заявление направи на авиационния форум в Уляновск главният изпълнителен директор на Публичното акционерно общество (ПАО) "Ил" Алексей Рогозин - син на шефа на "Роскосмос" Дмитрий Рогозин.

Интересно е, че той направи необичайния за руските чиновници реверанс към Мъск, наричайки неговото решение за вертикално кацане на повторноизползваемите ракети "абсолютен пробив". Досега ръководството на Роскосмос, включително неговия бивш ръководител Игор Комаров, се стараеха в никакъв случай да не произнасят името на Мъск и  неговите разработки, коментира Газета.ru.

Руската концепция предвижда ракетата да се върне на земята "като самолет".

"Това е решението, което прилагаме в авангардния проект. Предадохме тази работа на Роскосмос", заяви Алексей Рогозин пред агенция Интерфакс.

"Ние нямаме къде да кацаме на морски платформи. "Роскосмос", съвместно с Фондацията за перспективни изследвания ни постави задачата да направим така, че кацането да е от самолетен тип", отбеляза генералният директор на ПАО "Ил".

Тази концепция предполага, че връщането на първата степен може да се извърши приблизително по същия начин, по който ставаше със совалката "Space Shuttle" и "Буран". Освен това Русия вече е имала подобен проект за система за многократна употреба "Байкал-Ангара", който не бе реализиран.

Сега експертите от ракетно-космическата индустрия коментират идеята на ръководител на Алексей Рогозин. Според тях това е задънена улица от гледна точка на икономическата целесъобразност. Академикът от Руската академия на астронавтика Александър Железняков заяви, че компанията няма достатъчно опит в проектирането на такива системи. "Навремето Туполев, Мияшич и Микоян се занимаваха с такива системи. Защо е поверено на "илюшинците" е непонятно". Според академика, още през 80-те специалистите са установили, че подобен подход е твърде скъп.

Подобно е мнението и на известния в Русия популяризатор на космическите науки Виталий Егоров. Всички тези проекти в Съветския съюз и Русия са разработвани не в името на икономическата ефективност, а за събиране на опит.

"Това, което чуваме сега, е опит на компанията да използва Мъск, за да лобира проектите си. А ПАО "Ил" сега има по-ефективен инструмент за лобиране на крилатия си проект и затова сега чуваме за него - синът на Рогозин сега може да лобира по-активно от конкурентите си", смята експертът. 

"В крайна сметка, ако "Роскосмос" наистина иска да се конкурира с Мъск, щеше да се насочи към "Протон", най-евтините ракетите, които не се нуждаят от милиарди долари инвестиции, за разлика от възвращаемите степени".

Затова той смята, че ако се работи нещо по възвращаеми системи в Русия, то това е "само с пропагандни цели, за да покажем, че "можем и сами". Можем, но не е нужно.

Самият Рогозин признава, че в момента е невъзможно да се създаде такава система в Русия. "Това е много скъпо и не е задължително", отбелязва шефът на ПАО "Ил".

Егоров смята вариантът на Мъск с вертикално връщане на ракетите на "крака" е оптимален в сравнение с парашутните и "самолетните" системи. "Краката изискват минимална маса и доработки в сравнение с другите варианти. Да се кацне като самолет може. Но да се икономиса от това - не може", заяви Егоров.

"Никой от изпълнителите на "Роскосмос" няма интерес да направи своята продукция по-евтина".

"Освен декларации за намаляване на разходите за стартовете, все още не съм видял никакви реални случаи. Тук е необходимо не само да се декларира, но и да се предлагат технически решения и преди всичко да се промени организацията на производството", коментира Железняков. - "Какво прави Мъск? Неговите продукти се правят с далеч по-малко хора с много по-малко режийни разходи. Ние не вървим по този път - оставяме същите режийни разходи и се опитваме да намалим разходите за труда на разработчиците и конструкторите".

Железняков обаче е сигурен, че въпреки трудностите системите за многократна употреба са бъдещето на световната космонавтика.

Алексей Рогозин

Изявлението на Алексей Рогозин, че отсъствието на море за приземяване на платформа в Русия е причина за отказ от вертикалното кацане, е наречено от Егоров "приказка за деца", защото Мъск успешно приземява ракетите си и на сушата.

"Липсата на море за засаждане е просто извинение. Имаме на разположение за кацане прекрасната пустиня в Казахстан - бетонираме площадка и връщаме ракетата. Няма никакъв проблем - това са измислици, за да се оправдае прилагането на самолетната схема, която пробутват "илюшинци". При това липсва икономическа ефективност", добавя той.

Според него перспективни възвращаеми системи в Русия имат само частните компании. "S7 вероятно са единствените, които имат истински мотив да направят конкурентна ракета на Falcon 9", предполага Егоров.

Най-важното
Всички новини
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

15914

1

поп Дръвчо

23.08 2018 в 18:04

море за засаждане - ХИХИХИХИХИХИХОХОХОХОХОХАХАХАХАХА

---
А по статията:
Отдавна е известно, че математическите способности се унаследяват от тъст на зет. Вероятно и с ракетостроителството е така. Докато виж, корупцията, си е непълно доминантна по Мендел и за това съмнение няма.

Та и изненади няма.

Най-евтино за Русия ще е да купят технологията от Мъск. Е да де - или по традиция да я откраднат, което ще е по-скъпо ама ще е и по-приемливо като ПР.

И самолетно кацане - хубаво, а какво стана със самолетното стартиране? Там имаше някакъв чисто технологичен смисъл, атмосферата да помага вместо да пречи, ама нещо замря работата в световен мащаб.