Скрит вулкан на луната на Юпитер Йо бе открит от космическия кораб Juno

НаукаOFFNews Последна промяна на 16 юли 2018 в 00:08 5244 0

Кредит NASA/JPL-Caltech/SwRI/ASI/INAF/JIRAM

Изображението показва местоположението на новия източник на топлина в близост до южния полюс на Йо. Изображението е генерирано от данните, събрани на 16 декември 2017 г., от инструмента Jovian Infrared Auroral Mapper (JIRAM) на борда на мисията Juno на НАСА, когато космическият кораб е на около 470 000 километра от Йо. Мащабът вдясно от изображението показва обхвата на температурите, показани в инфрачервеното изображение. По-високите регистрирани температури се характеризират с по-ярки цветове - по-ниските температури в по-тъмни цветове.

Космическият апарат на НАСА Juno вероятно е открил скрит вулкан на Йо, една от 69-те луни на Юпитер, добавяйки още едно откритие към вече дългия списък на приноса на сондата за науката, коментира космическата агенция.

Juno измина почти 235 милиона километра откакто влезе в орбитата на Юпитер на 4 юли 2016 г. Космическата сонда направи невероятни снимки, записа зрелищни кадри и направи важни открития за Юпитер и неговите спътници.

Данните, събрани на 16 декември 2017 г., от инструмента Jovian Infrared Auroral Mapper (JIRAM) на борда на мисията Juno на НАСА, показват неизвестен досега източник на топлина в близост до южния полюс на Луната на Юпитер Йо.

Изображението е генерирано от данните от Juno, когато космическият кораб е на около 470 000 километра от Йо.

Източникът на топлина може да е още един вулкан, сред стотиците известни вулкани на Йо. Тази луна на Юпитер е описана от НАСА преди няколко години като "най-вулканично активния свят в Слънчевата система". Някои от вулканите изстрелват фонтани от лава, достигайки височини до 400 километра.

НАСА не изключва топлинният източник да е бил вече откриван, но да се е преместил, въпреки че това е много малко вероятно, тъй като най-близкият известен вулкан е на повече от 300 километра.

НАСА все още анализира данните, които сондата Juno събра по време на своето предишно прелитане покрай Йо и очаква повече информация за скрития вулкан при следващия подход, насрочен за днес, 16 юли.

Изображението показва местоположението на новия източник на топлина в близост до южния полюс на Йо. Изображението е генерирано от данните, събрани на 16 декември 2017 г., от инструмента Jovian Infrared Auroral Mapper (JIRAM) на борда на мисията Juno на НАСА, когато космическият кораб е на около 470 000 километра от Йо. По-високите регистрирани температури, записана от JIRAM, се характеризират с по-ярки цветове - по-ниските температури - в по-тъмни цветове.

Предстоящото прелитане покрай Йо на космическата сонда Juno ще бъде 13-ия научен подход към тази луна на Юпитер. Наскоро НАСА удължи мисията Juno до юли 2021 г., така че учените ще имат още много възможности да разкриват тайните на Юпитер и неговата система.

Сондата Juno, която стартира през август 2011 г., предостави на човечеството възможността да се запознаят с невиждани досега изображенияна най-голямата планета в Слънчевата система, включително и на южния полюс на Юпитер и неговите облаци. А наскоро благодарение на мисията на Juno учените на НАСА откриха, че луните на Юпитер - Йо и Ганимед - оставят странни следи на полярното сияние на планетата. Причината за това явление все още не е известна.