В капсулата на OSIRIS-REx е открит странен черен прах от астероида Бену

Временно е спряна операцията за идентификация

Ваня Милева Последна промяна на 29 септември 2023 в 11:38 10861 0

Изглед на капсулата на OSIRIS-REx с отворен капак

Кредит NASA Johnson

Изглед на капсулата на OSIRIS-REx с отворен капак.

След 6-годишно пътешествие на мисията OSIRIS-REx на НАСА до астероида Бену и обратно, получената на земята капсула с проби от астероида изненадва с мистериозен черен материал. Това фино вещество, различно от скалите и праха на астероида, предизвика пауза в работата.

Извършва се "бърз анализ", за ​​да се определи дали всъщност е материал от астероида Бену, но д-р Брад Тъкър (Brad Tucker) предполага, че това вероятно е астероиден материал.

През септември 2016 г. космическият кораб OSIRIS-REx стартира от Кейп Канаверал, Флорида, достигайки Бену през декември 2018 г. След като картографира астероида в продължение на почти две години, той взема проба на 20 октомври 2020 г..

Корабът, носещ скъпоценния образец, кацна на отдалечена военна земя в Юта. В рамките на два часа хеликоптер вдигна капсулата във временна чиста стая в тестовия и тренировъчен полигон на Министерството на отбраната в Юта.

Впоследствие той е транспортиран до космическия център "Джонсън" на НАСА в Хюстън, Тексас, където експерти, облечени в защитна екипировка, отварят първия капак на капсулата във вторник, разкривайки черния прах и отломките.

Тази операция се проведе в специално проектирана лаборатория за мисията OSIRIS-REx и алуминиевият капак е махнат за безопасно боравене. Тъмната и фина астероидна почва вероятно е възникнала по време на първоначалната маневра на механизма за събиране на проби TAGSAM, при което капакът не се е затворил правилно заради многото материал.

Камък, заседнал в механизма, е причинил изтичане на астероиден материал от OSIRIS-REx малко след вземането на пробата през октомври 2020 г., въпреки че в крайна сметка проблемът е разрешен.

Механизмът за събиране на проби TAGSAM (Touch and Go Sample Acquisition Mechanism). Кредит: NASA/Lockheed Martin

Професор Тревър Айрланд (Trevor Ireland), геохимик от Университета на Куинсланд, смята, че черният прах вероятно е резултат от събирането на проби, като се има предвид микрогравитационната среда, позволяваща прахът да се разпръсне.

НАСА е отворила само горния капак на капсулата след връщането на пробата на Земята в неделя, а самата проба с камъчета от Бену се съхранява в отделен по-малък компонент, който все още не е отворен.

Този скъпоценен товар тежи приблизително 250 грама, но съдържа ценна информация за състава на астероидите и потенциалните застрашаващи Земята астероиди, като този, който може да ни удари през 2182 г. Тази колекция от камъчета и прах от Бену представлява най-голямата доставка на извънземен материал отвъд Луната.

Разнообразният екип от учени и инженери в космическия център "Джонсън" ще продължи да си сътрудничи при идентифицирането на мистериозния черен прах и ще разкрие пробата по време на предаването на живо на 11 октомври.

Източник: NASA's OSIRIS-REx Capsule Reveals Mysterious Black Material from Asteroid Bennu Sample, Temporarily Halting Operations for Identification, Science Times