Програма за 2 млн лева ще подпомага младите учени в БАН

Наука ОFFNews Последна промяна на 30 януари 2017 в 11:21 5365 0

Кредит БАН

Българската академия на науките започва програма с два милиона лева, с която ще се подпомагат и задържат на работа у нас младите учени, съобщи в интервю за БТА акад. Юлиан Ревалски, който беше избран на 1 декември 2016 г. за председател на БАН за следващите четири години.

Програмата за младите учени

Академик Ревалски съобщи, че на фона на 2700 общо учени в БАН, процентът на младите учени не е голям - само около 240 до 35 години и 620 докторанти. И причината за това е най-вече материална, защото заплащането на младите учени е ниско.

"Заради това ще обявим програма за подпомагане на младите учени, която ще е подобна на миналогодишната ни. В нея обаче ще има по-голям акцент не само върху необходимостта от това младите учени да имат допълнителни средства към заплатите, но и да могат да участват в конференции, както и да им бъдат осигурени средства за необходимата апаратура и консумативи за научна и изследователска работа, обясни председателят на БАН" - обяснява председателят на БАН.

Програмата е на стойност 2 милиона лева, която се очаква да започне през февруари и тези средства ще са изцяло за младите учени и за докторантите на БАН.

Академик Ревалски очаква, че около 200 млади учени ще може да се възползват от програмата.

Има ли възможност за повишение на работните заплати в БАН?

Основната заплата е малко над 500 лева на един асистент, който е и магистър и обикновено има докторат, съобщи акад. Юлиан Ревалски.

Учените в БАН, които са активни, работят и по допълнителни проекти, от които могат да получават и допълнително трудово възнаграждение, подпомагащо заплатите им, обясни акад. Ревалски. Той отбеляза, че над 40 процента от общия бюджет на БАН идва от проекти. Тази година има допълнително целево финансиране по няколко определени задачи, свързани с образование, с демографски процеси, със сеизмичен риск и с енергийна стратегия.

Акад. Юлиан Ревалски се надява, че през 2017 г. БАН постигне увеличение на публичното ни финансиране, подкрепяни от  с държавните институции, а също и допълнителните ни средства от проекти. 

Как се разпределят средствата в БАН

"В Общото събрание на БАН се разпределя държавната субсидия, като една част от нея се определя по видими критерии, като някои от институтите получават повече средства, а други - по-малко средства по тези критерии" - обяснява акад. Ревалски.

Това е първото ниво на диференцирано разпределение на средствата, а второто ниво е в самите институти. 

Има вече редица институти, в които средства от бюджетната субсидия се разпределят на базата на направената на два пъти през последните години атестация на учените, подчертава акад. Ревалски, като целта е да се направи така, че да се стимулират най-добрите институти.


Необходима е промяна в изучаването на математика и природни науки 

Има разлика между различните видове училища, но преди повече от десетина години у нас бяха намалени часовете по математика и това не беше добро, заяви акад. Ревалски, който е и математик.

Той отбеляза, че в много добре развити страни в света, сред които САЩ и Русия, както и в европейски държави, по различно време в този период, се е обърнало по-голямо внимание на математиката. "Това беше с цел - не да подготвят математици, а да имат по-голяма база за бъдещи студенти в природните и инженерните науки, които изискват математическо мислене", коментира председателят на БАН.

Според него в областта на математиката е необходима промяна у нас, но не толкова в самото съдържание, защото "съдържанието в математиката е класическо от много години, но трябва да се промени начинът на преподаването на предмета.

"Имаме златна възможност с развитието на модерните комуникационни и информационни технологии това да се случи, защото компютрите, таблетите, а дори и смартфоните, позволяват по различен начин да се предава учебния материал от учителите, но и да се усвои той по различен начин и от учениците", коментира акад. Юлиан Ревалски.

Той обясни, че през последните години този метод е станал известен в Европа и у нас, като "изследователски подход в обучението по математика". По този начин ученикът може бъде въвлечен в учебния процес по математика чрез различни софтуерни продукти, като методът може да бъде приложен и по другите приложни науки, а също и по български език, коментира председателят на БАН.

Най-важното
Всички новини
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

Няма коментари към тази новина !