Как калиевият йодид помага срещу радиация? Странични ефекти и рискове

Ваня Милева Последна промяна на 04 март 2022 в 09:25 36539 1

Информацията за повишен радиационен фон в областта на Чернобил (и по-късно - слуховете за АЕЦ "Запорожие") предизвика у нас увеличено търсене на йодни медикаменти, като за шест дни аптеките са продали количества като за цяла година.

И така, защо точно йод и как един прост елемент като йода може да ни защити срещу радиация?

Краткият отговор е, че йодът не може да се справи с преките последици от радиацията, но може да помогне по някакъв косвен начин на организма. Йодът не отблъсква свободно летящите неутрони и не отстранява радиоактивния прах от питейната вода. Обаче може да промени поведението на организма, така че да намали риска, който представляват радиоактивните материали.

Да започнем с няколко прости въпроса.

Какво е радиация?

Радиацията е форма на енергия, която присъства навсякъде около нас. Съществуват различни видове радиация, някои от които имат повече енергия от други.

Какво е радиоактивно замърсяване?

Радиоактивно замърсяване възниква, когато радиоактивен материал се отлага върху или в обект или човек. Радиоактивните материали, изпуснати в околната среда, могат да причинят замърсяване на въздух, вода, повърхности, почва, растения, сгради, хора или животни. Замърсеното лице има радиоактивни материали върху или вътре в тялото си.

Какво е калиев йодид (KI)?

Йодът, както всички основни елементи, се среща в различни „изотопи“ или версии на елемента. Всеки изотоп на йода има еднакъв брой протони (53), но броят на неутроните варира. В природата има само един стабилен изотоп на йод: йод-127, който има 53 протона, 74 неутрона и незначителна радиоактивност. Но ако атомите на урана се разбият, те се разделят на по-малки атоми, най-вече йод-131.

Калиевият йодид (с химическа формула KI) е сол на стабилен (нерадиоактивен) йод. Стабилният йод е важен елемент, необходим на организма за производството на хормони на щитовидната жлеза. Повечето от стабилния йод в телата ни идва от храната, която ядем. KI е стабилен йод в лекарствена форма.

Какво може да направи KI (калиев йодид)?

Ако радиоактивен йод се освободи във въздуха след радиологично или ядрено събитие, той може да бъде вдишван в белите дробове. В повечето случаи, след като радиоактивният йод влезе в организма, щитовидната жлеза бързо го усвоява.

Разликата между йод-127 и йод-131 е малка, само четири неутрона. Но йод-131 е радиоактивен, изстрелва неутрони и бързо се разпада, с период на полуразпад от само осем дни, което означава, че половината от него ще остане след това време. Нашето тяло обаче не може да направи разликата между тези два изотопа и щитовидната жлеза ще абсорбира както йод-131, така йод-127. И след като се абсорбира, този йод ще остане в организма, изхвърляйки радиация в околните тъкани и увреждайки ДНК. Тъй като KI действа, за да блокира внасянето на радиоактивен йод в щитовидната жлеза, той може да помогне за предпазването на тази жлеза от увреждане.

Какво не може да направи KI (калиев йодид)

KI не може да защити части от тялото, различни от щитовидната жлеза, от радиоактивния йод. KI не може да защити организма от други радиоактивни елементи освен йод. Ако няма радиоактивен йод в атмосферата, тогава приемането на KI не защитава и няма смисъл.

Как работи KI (калиев йодид)?

Щитовидната жлеза не може да направи разликата между стабилен и радиоактивен йод и ще абсорбира и двете. KI действа, като блокира проникването на радиоактивен йод в щитовидната жлеза. Когато човек приема KI, стабилният йод в лекарството се абсорбира от щитовидната жлеза. В KI има толкова много стабилен йод, че щитовидната жлеза ще бъде „задоволена“ и не може да абсорбира повече йод – нито стабилен, нито радиоактивен – през следващите 24 часа.

Доколко KI може да защити?

Важно е да се знае, че KI може да не осигури на човек 100% защита срещу радиоактивен йод. Колко добре KI блокира радиоактивния йод зависи от:

1. Колко време минало между замърсяването с радиоактивен йод и приемането на KI (колкото по-рано човек приема KI, след като е бил изложен на радиоактивен йод, толкова по-добре);
  2. Колко бързо KI се абсорбира в кръвта и;
  3. Общото количество радиоактивен йод, на което е изложен човек.

Единична доза KI защитава щитовидната жлеза за 24 часа. Приемането на по-висока доза KI или приемането на KI по-често от препоръчаното не предлага повече защита и може да причини тежко заболяване или смърт.

Кой може да приема KI (калиев йодид)?

Щитовидните жлези на плода и на бебето са най-застрашени от увреждане от радиоактивен йод. С възрастта риска от увреждане от радиоактивен йод намалява.

Възрастни над 40 години не трябва да приемат KI (калиев йодид), освен ако не се очаква замърсяване с много голяма доза радиоактивен йод.

Възрастните над 40 години е най-малко вероятно да развият рак на щитовидната жлеза или увреждане на щитовидната жлеза след замърсяване с радиоактивен йод, но затова пък по-често имат алергични или други нежелани реакции от KI.

Медицински състояния, които могат да направят вредно приемането на KI (калиев йодид)

Може да е вредно за някои хора да приемат KI поради високите нива на йод в това лекарство. Не трябва да приемате KI, ако:

1. Знаете, че сте алергични към йод (Ако не сте сигурни за това, консултирайте се с Вашия лекар. Алергията към морски дарове или миди не означава непременно, че сте алергични към йод.) ИЛИ.
  2. Имате определени кожни заболявания (като дерматит херпетиформис или уртикария-васкулит).

Дози

KI може да бъде под формата на хапче или пренаситен разтвор. Според FDA следните дози са подходящи за приемане след вътрешно замърсяване с (или вероятно вътрешно замърсяване с) радиоактивен йод:

1. Новородени от раждането до 1-месечна възраст трябва да получават 16 mg (¼ от таблетка от 65 mg или ¼ mL разтвор). Тази доза е както за кърмачета, така и за новородени, които не се кърмят.
  2. Бебета и деца между 1 месец и 3 години трябва да приемат 32 mg (½ от таблетка от 65 mg ИЛИ ½ mL разтвор).
  3. Деца на възраст между 3 и 18 години трябва да приемат 65 mg (една таблетка от 65 mg ИЛИ 1 mL разтвор). Децата с тегло по-голямо или равно на 70 кг трябва да приемат пълната доза за възрастни, независимо от възрастта им.
  4. Възрастните трябва да приемат 130 mg (една таблетка от 130 mg ИЛИ две таблетки от 65 mg ИЛИ два ml разтвор).
  5. Жени, които кърмят, трябва да приемат дозата за възрастни от 130 mg.

Какви са страничните ефекти на KI (калиев йодид)?

Страничните ефекти на KI (калиев йодид) могат да включват стомашно или стомашно-чревно разстройство, алергични реакции, обриви и възпаление на слюнчените жлези.

Когато се приема според препоръките, KI (калиев йодид) може да причини редки неблагоприятни последици за здравето, свързани с щитовидната жлеза.

Тези редки нежелани реакции са по-вероятни, ако човек:

1. Приема по-висока от препоръчваната доза KI
  2. Приема лекарството в продължение на няколко дни
  3. Има вече съществуващо заболяване на щитовидната жлеза.

Кога трябва да се взема KI?

След радиологично или ядрено събитие местните служби за обществено здравеопазване или управление на извънредни ситуации ще кажат на обществеността дали има нужда да се приема KI или други защитни действия.

Понастоящем няма повишена радиоактивност и няма такива препоръки.

Използването на йодни добавки, които не са одобрени от здравните регулатори, не гарантират безопасност или ефикасност. Йодната тинктура не е лекарство срещу радиация, тя е за външно приложение и носи потенциално риск от изгаряне на хранопровода при перорален прием.

Дали са помогнали хапчетата KI след аварията в Чернобил?

Кадър от минисериала "Чернобил" показва как хеликоптерите изхвърлят пясък и бор, за да спрат изпускането на радиоактивни материали. Кредит: HBO

Според статия, публикувана през април 2000 г. в списание Reviews in Endocrine and Metabolic Disorders, честотата на рак на щитовидната жлеза в Украйна при деца под 15-годишна възраст се е увеличила от по-малко от 1 на 1 милион до 3 на 1 милион. В Беларус тя скоча до 30 на 1 милион. А в Гомелска област в Беларус, един от най-тежко засегнатите региони, случаите на рак на щитовидната жлеза при деца нарасват до 100 на 1 милион. (Чернобил е само на 20 км от границата с Беларус.) Повишените нива на рак се появяват само четири години след аварията и децата, родени след експлозията, развиваха рак на щитовидната жлеза не по-често от нормалното.

Не е ясно, пишат авторите, до каква степен йодните хапчета са спасили нечии животи. След инцидента е бил раздаван калиев йодид, отбелязват авторите, но тези действия „са започнали с няколко дни след инцидента и са били много хаотични“.

Хората, живеещи в района, може също да са били много податливи на отравяне чрез радиоактивен йод, пишат изследователите.

„Лекият йоден дефицит в региона около Чернобил може... да повлияе на радиационната доза“, пишат те, „чрез увеличаване на количеството натрупан йод и увеличаване на размера на жлезата, в която е отложен, което също така може да промени самият радиационен ефект."

Остава неясно колко живота могат да спасят йодните хапчета след ядрена катастрофа, но не забравяйте, че употребата им може да бъде и опасна.

Radiation and Potassium Iodide (KI), Centers for Disease Control and Prevention

Potassium Iodide (KI), Centers for Disease Control and Prevention

Why Did People Take Iodine Pills After Chernobyl Exploded?
Rafi Letzter, Live Science.

dolivo