Преждевременно остарели, но дълголетници?

Новово изследване показва, че протеинът Myc има комплексно въздействие върху стареенето и рака.

Ваня Милева Последна промяна на 18 септември 2023 в 00:00 4600 0

Мишките стареят по-бързо без Myc - протеин, участващ в развитието на рака. Сега изследователите се опитват да разберат защо.

Кредит Adobe Stock Images (свободен лиценз)

Ракът и стареенето често вървят ръка за ръка и това не е случайно. И двете състояния произтичат от сложни, взаимосвързани биологични процеси, а един протеин изглежда играе централна роля: c-Myc, Myc накратко.

Този протеин контролира много важни процеси за дълъг и здравословен живот, включително възстановяването на ДНК повреди и клетъчния растеж.1 Но за раковата клетка Myc може да бъде опасно предимство, което ѝ позволява да се размножава неконтролируемо.

"Мисля, че почти всеки би искал да измисли някакъв вид лекарство, което да инхибира Myc", коментира Едуард Прочовик (Edward Prochownik), генетик от Университета в Питсбърг.

Новото проучване, публикувано в Cell Reports и ръководено от Прочовник, показва какво се случва, когато Myc изчезне.2 Екипът разработва модел на мишка, при който Myc е генетично намален близо 100 % в целия организъм. Този модел би могъл да помогне на изследователите да разберат по-добре стареенето и ролята на Myc при рака.

Изследователите и преди са се опитвали да премахнат Myc, но са били възпрепятствани от критичната му роля в клетките. Myc е толкова важен за ранното развитие, че мишки без Myc обикновено умират още като ембриони.3 В предишно изследване, проведено в университета Браун, изследователите заобикалят този проблем, като намаляват Myc само с 50 % - достатъчно, за да се измерят ефектите от липсата му, но не достатъчно, за да се убият мишките.4 Получените мишки живеят по-дълго и остаряват по-бавно.

Но за Прочовник това не отговаря напълно на въпроса как елиминирането на Myc ще се отрази на организма. Малко след като изследователите от Университета "Браун" публикуват своето проучване, Прочовник и екипът му разработват нова нелетална стратегия за намаляване на Myc. Те разработват генетична стратегия, която първо позволява на мишките да имат нормални нива на Myc, за да изпълняват функциите си по време на ключови етапи от развитието си. След отбиването на мишките от кърменето част от гена Myc е отстранена, което почти напълно елиминира протеина Myc.

За изненада на Прочовник мишките оцеляват дори с изключително ниски нива на Myc, но неочаквано при тях се наблюдават признаци на по-бързо стареене, за разлика от мишките в предишното изследване, при които е налице частична загуба на Myc. Въпреки това, въпреки че развили свързани със стареенето състояния като загуба на коса, посивяване на косата и изчерпване на мускулната маса, мишките живели по-дълго.

Прочовник разбира, че това се дължи на факта, че без Myc мишките не са развивали рак.

"Честотата на преждевременното стареене и честотата на раковите заболявания винаги вървят ръка за ръка и си помислихме, че не може да се разделят", обяснява Прочовник. "Нашият модел показва, че може да се разделят преждевременното стареене от появата на рак".

Прочовник се надява да използва тези моделни мишки, за да разплете връзката между Myc и стареенето.

Сега екипът му работи върху генетично отстраняване на подобни протеини, за да провери дали те също причиняват преждевременно стареене. Този модел е обещаващ инструмент за разбиране на ролята на Myc за стареенето в различни моменти от развитието на организма, но също така подчертава значението на почти пълното отсъствие на рак при мишките.

1. Das SK, et al. MYC: a complex problem. Trends Cell Biol. 2023;33(3):235-246.
  2. Wang H, et al. Premature aging and reduced cancer incidence associated with near-complete body-wide Myc inactivation. Cell Rep. 2023;42(8):112830.
  3. Davis AC, et al. A null c-myc mutation causes lethality before 10.5 days of gestation in homozygotes and reduced fertility in heterozygous female mice. Genes Dev. 1993;7(4):671-82.
  4. Hofmann JW, et al. Reduced expression of MYC increases longevity and enhances healthspan. Cell. 2015;160(3):477-88.

Източник: A Long and Unhealthy Life?, Aparna Nathan, PhD, The Scientist