Стар антибиотик е ефективен срещу силно резистентни към лекарства грам-отрицателни бактерии

Норсеотрицинът, представляващ смес от стрептотрицини, е открит в началото на 40-те години на миналия век и предизвиква силен първоначален интерес поради отличната си активност срещу грам-отрицателни бактерии.

Ваня Милева Последна промяна на 18 май 2023 в 00:01 5440 0

Acinetobacter baumannii

Кредит Vader1941 / CC BY-SA 4.0.

Изследователите установяват спектъра на активност на норсеотрицин и неговите основни компоненти, стрептотрицин F (S-F, 1 лизин) и стрептотрицин D (S-D, 3 лизин), пречистени до хомогенност, срещу силно резистентни на лекарства Enterobacterales и Acinetobacter baumannii (показано тук).

Норсеотрицинът е естествен продукт, произведен от почвените гъби стрептомицети, който съдържа множество форми на сложна молекула, наречена стрептотрицин.

Откриването му през 40-те години на миналия век поражда големи надежди за него като мощно средство срещу грам-отрицателните бактерии, които поради дебелия си външен защитен слой се убиват особено трудно с други антибиотици.

Но норсеотрицинът се оказва токсичен за бъбреците и разработването му е прекратено.

Бързото развитие на антибиотична резистентност е основен проблем при лечението на бактериални инфекции. Особено трудно е лечението на резистентни на карбапенем Enterobacterales (CRE) и Acinetobacter baumannii. Необходимо е да се търсят нови антибактериални лекарства.

Увеличаването на броя на резистентните към антибиотици бактериални инфекции обаче стимулира търсенето на нови антибиотици, което кара д-р Джеймс Кирби (James Kirby), изследовател в Beth Israel Deaconess Medical Center и Медицинския факултет в Харвард, и колегите му да погледнат отново към норсеотрицина.

Ранните изследвания на норсеотрицин са били свързани с непълно пречистване на стрептотрицините.

По-новите разработки показват, че различните форми имат различна токсичност, като една от тях, стрептотрицин-F, е значително по-малко токсична, като същевременно остава силно активна срещу съвременните мултирезистентни патогени.

В новото проучване авторите характеризират антибактериалното действие, бъбречната токсичност и механизма на действие на високопречистени форми на два различни стрептотрицина - D и F.

Формата D е по-мощна от формата F срещу резистентни към лекарства Enterobacterales и други бактериални видове, но причинява бъбречна токсичност при по-ниска доза. И двете форми са силно селективни за грам-отрицателни бактерии.

Стрептотрицин F (жълти сфери) свързва 16S rRNA (зелено) на бактериалната рибозома. Розовото е за tRNA, а синьото е за mRNA. Кредит: Джеймс Кърби (CC-BY 4.0; Zoe L Watson и др., 2023 г., eLife, CC-BY 4.0)

Използвайки криоелектронна микроскопия, изследователите показват, че стрептотрицин-F се свързва в голяма степен с подединица на бактериалната рибозома, което обяснява грешките в транслацията, които тези антибиотици, както е известно, предизвикват в целевите си бактерии.

Интересно е, че взаимодействието на свързване се различава от други известни инхибитори на транслацията, което предполага, че той може да намери приложение, когато тези средства не са ефективни.

"Въз основа на уникалната, обещаваща активност смятаме, че стрептотрициновото скеле заслужава по-нататъшно предклинично проучване като потенциален терапевтик за лечение на мултирезистентни, грам-отрицателни патогени", коментира  д-р Кирби.

Авторите показват, че стрептотрицин F е ефективен срещу съвременни резистентни щамове. Той има уникален механизъм на действие, който е различен от другите транслационни инхибитори. Авторите смятат, че търсенето на аналози на тези молекули с висок терапевтичен потенциал е оправдано.

Справка: C.E. Morgan et al. 2023. Streptothricin F is a bactericidal antibiotic effective against highly drug-resistant gram-negative bacteria that interacts with the 30S subunit of the 70S ribosome. PLoS Biol 21 (5): e3002091; doi: 10.1371/journal.pbio.3002091