Физиката през 2017 - надежди и очаквания

Наука ОFFNews Последна промяна на 02 януари 2017 в 13:27 9196 0

Кредит Wikimedia Commons

Учен работи с лазер в тестова среда.

В астрофизиката и космологията вероятно ще видим още по-вълнуващи открития през 2017, особено от колаборацията LIGO, чието регистриране на гравитационните вълни бе безспорен лидер във всички класации за научен пробив на 2016 година.

През следващата година със сигурност неведнъж ще чуваме за обсерваторията LIGO (Laser Interferometer Gravitational-Wave Observatory), първата обсерватория, способна да улови малките вълнички в пространство-времето или гравитационните вълни.

R. Hurt, Caltech / JPL

През 2015 г. с помощта на LIGO учените регистрираха гравитационни вълни, произведени от сблъсък на една двойка черни дупки.

Наскоро детекторът Ливингстън е усъвършенстван и вече има подобрение с 25% на чувствителността, което позволява да се забележат сливания на черни дупки на големи разстояния.

Обсерватория LIGO.

Чувствителността на инструмента за откриване на вълни в пространство-времето предполага, че следващите наблюдения ще бъдат също толкова плодотворни. Според експертите LIGO ще намери най-малко шест подобни събития през първата половина на 2017 г.

Cold Atom Laboratory - NASA

През юни 2017-та компактното изобретение на НАСА Atom Laboratory Cold (CAL), трябва да бъдат доставено на МКС. То ще се използва за изучаване на поведението на ултра-студени квантови газове в условия на микрогравитация, които биха могли да помогнат на учените да наблюдават ново квантово явление. CAL ще се използва също за тестване на основните закони на физиката. Наред с другите неща, резултатите от тези експерименти са важни за създаването на ултра-чувствителни квантови детектори и модерни навигационни устройства.

Проектът на Университета на Вашингтон ADMX Dark Matter Experiment, който се провали през 2016-та ще продължи работа през 2017 г. Учените се надяват да хвърлят светлина върху неуловимата и невидима материя, която съставлява 85% от Вселената. В момента, екипът на проекта е ангажиран в търсене на аксиони - хипотетичните частици тъмна материя. (вж "Сенките на две неуспешни търсения във физиката")

Extreme Light Infrastructure

През 2017 г. ще бъде завършено изграждането на Европейския лазерен комплекс Extreme Light Infrastructure - ELI. Той ще бъде първата в света международна система за лазерно изследване, което ще позволи на учените да използват лазери с екстремна интензивност на лъчението. Разположеното на три различни места (Чехия, Унгария и Румъния) съоръжение ще позволи на физиците да въздействат на заредените частици с мощна фокусирана светлина. Осввен за откриването на доказателства за определянето на "нова физика", ELI може да се използва и в други проучвания на живота и материята.

Large Hadron Collider (LHC)

Физиците от ЦЕРН, работещи на Големия адронен колайдер (LHC), отчитат една успешна 2016 г. - наблюдавани са повече от 6,5 × 10 15 протон-протонни сблъсъци, при енергия от 13 TeV - по-голяма, отколкото предишните три старта на ускорителя. Наскоро приключи поредица от сблъсъци между протони и оловни йони. Ускорителят LHC в момента е затворен за годишен зимен ремонт и поддръжка, но ще започне да блъска протони отново през март. Дали ще открият нещо отвъд Стандартния модел на физиката на елементарните частици предстои да видим.